Region Gotlands och reklambyrån Differ Agencys kampanj "Gotlands fulaste gräsmatta" anordnades under sommaren 2022. Syftet var att påminna gotlänningarna om bevattningsförbudet som rådde på grund av vattenbrist på ön. Men även det faktum att Gotland står inför många utmaningar med en minskad vattentillgång.
Initiativet genomfördes som en tävling för att hylla den som hade den absolut fulaste gräsmattan på ön, där man uppmanades att skicka in bild på sin torra gräsmatta. Förra årets tävling vann Marcus Norström och kampanjen spred sig snabbt både i riksmedia men också internationellt.
I slutet av förra veckan blev det klart att regionen kör på med samma kampanj i sommar igen. Från den 20 juni införs även bevattningsförbud på ett antal orter på ön. Därför ligger det också nära till hands att påbörja tävlingen, det menar Mimmi Gibson, marknads- och varumärkesansvarig på Region Gotland.
– Vi håller ännu på och kikar över vilka kriterier som ska finnas med, men upplägget kommer att vara likt föregående års. Vi har däremot inte satt ett exakt startdatum än, men vi är i startgroparna och det kommer att bli av så snart som möjligt, senast i början av juli, säger hon.
Tävlingen kommer att fortgå en bit in i augusti, menar Mimmi. Hon berättar även att sex andra kommuner kommer haka på kampanjen i år, bland annat Lund och Malmö. Men också flera andra länder har tänkt att anamma konceptet, bland annat Litauen.