Trafikverket mÀter Ärligen skicket pÄ de statliga vÀgarna. Resultatet ligger till grund nÀr myndigheten bestÀmmer vilka strÀckor som Àr i störst behov av att rustas.
I Är ska nÀrmare 54 kilometer ny belÀggning lÀggas ut pÄ 18 vÀgar pÄ Gotland.
- Arbetena börjar nu och pÄgÄr fram till semestern. DÀrefter gör vi ett uppehÄll och fortsÀtter efter semesterperioden, uppger Karina Eskilsson informatör vid Trafikverket.
SpÄrbildning, skador pÄ belÀggningen och skador och vÀgens bÀrighet Àr de allvarligaste problemen.
SpÄrbildning
Den frÀmsta orsaken till att belÀggningen pÄ de högtrafikerade vÀgarna behöver lÀggas om Àr spÄrbildning. Den beror frÀmst pÄ att dubbdÀck sliter upp belÀggningen, men Àven pÄ slitage frÄn tunga fordon, enligt Trafikverket.
DÄlig kvalitet pÄ vÀgbanan pÄverkar bilisterna negativt pÄ flera sÀtt. Restiderna blir lÀngre, fordonen nöts samtidigt som komforten och trafiksÀkerheten drabbas.
Rondell vid Skrubbs
VÄta vintrar pÄskyndar spÄrbildningen. Under 90-talet minskade spÄrbildningen, bland annat tack vare mer hÄllbara belÀggningar och nya typer av dubbdÀck, sÄ kallade lÀttviktsdubb.
Ăven Region Gotland gör förbĂ€ttringar av vĂ€gar i tĂ€torterna. För nĂ€rvarande pĂ„gĂ„r arbetet med att anlĂ€gga en riktig rondell vid Skrubbs, i Visbys östra utkant.