Här är nya snabbfärjan
Som en lustjakt.Så lyriskt beskriver Anders Larsson, teknisk chef på Rederi AB Gotland, den nya strömlinjeformade snabbfärjan. Idag kan vi visa upp henne i all sin prakt.Lite längre, lite tyngre och med starkare motor än lilla snabbfärjan ska hon ge ett lyft för gotlandstrafiken.
Mer luft och volym
- Lite rymligare, lite mer luft och volym med större cafétera kiosk och barnbio. Det blir fler kassor
och större försäljningsutrymmen, berättar Anders Larsson.
- Tekniskt: har vi försökt ta till oss det som är bra med Gotlandia. Men det blir andra maskiner eftersom hennes strulat. Maskinstyrkans effekt är högre, från 7000 till 9000 kilowatt, men färjan kommer till en början att gå med samma fart som föregångaren.
Vattenjet-teknik från Rolls Royce används även i denna båt.
Sjösäkerhet
Nya färjan väger 2200 ton jämfört med Gotlandia som ligger på1750 ton och en fullastad M/S Gotland ligger på 17 000 ton.
Spetsigare form gör att hon går säkrare i sjön.
- Ju längre båt desto bättre går hon i Östersjön.
Annars är det mesta rätt lika Gotlandia, som att hon är vit med en svart linje i höjd med fönstren och röd skorsten.
- Vi sjösätter henne på torsdag eller fredag, tror han som väntar på att färgen ska torka.
Det blir en odramatisk historia där båten, som är upplagd på en pråm, körs in i en docka och sänks ner i havet.
Anders Larsson är med nere i Italien där färjan byggs. Tio mil söder om Genua, i tre graders värme med snö att påbörja resan mot Visby. I Bergen, läggs sista handen på båten innan det bär i väg till Gotland.
Flera provturer
Nu väntar sju, åtta provturer innan färjan är färdig för Gotland.
I hemmahamn väntar rederiets personal.
- Vi räknar med leverans i mars, säger Jan-Erik Rosengren som har mellan tre och fem man där nere.
Från Italien tar det högst en vecka att nå hamnen i Visby.
Innan det ska fartyget döpas, men till vilket namn vill rederiet inte avslöja
- Det vet jag inte och visste jag det skulle jag inte säga det, säger Jan-Eric Rosengren som förklarar att det kungörs vid dopet.
Följer rederiet tidigare mönster när det gäller namnsättning på kinafärjorna, som fick sina föregångares namn, är det lättgissat. Italienfärjan ska ersätta Gotlandia, men de har väl brutit mot traditionerna förr.
Seden att fartyget ska döpas, följs i vilket fall som helst.
- Det blir vid leverans nere i Italien.
När färjan tas i trafik är ännu inte klart.
- Det blir till säsongen, säger Jan-Erik Rosengren som inte vill precisera tidpunkten.
- När hon kommer hem ska hon trimmas för trafiken. Sjösäkerhetsövningar, kassasystem och annat tar en månad att få klart.
Gute till Litauen
Framtiden för lilla snabbfärjan HSC Gotlandia är ännu oklar.
M/S Gute har däremot hyrts ut. Hon ska gå mellan Karlshamn och Kalipeda och lämnar Vidby hamn vid nyåret. Det är DFDS Seaways som trafikerar den linjen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!