Sedan mitten av 2000-talet är det Sjöfartsverket som har hand om räddningshelikopterverksamheten i Sverige, då man tog över ansvaret från Försvarsmakten. Helikoptrarna utgår från fem baser i landet, varav Visby är en. 2009-2010 inleddes en process för att byta ut de befintliga helikoptrarna mot nya, och på hösten 2012 blev Sjöfartsverket klara med upphandlingen av sju stycken helikoptrar av modellen AW139.
– Jämfört med den helikopter vi haft fram till nu så är den nya lite större, kan ta mer last, flyger snabbare och har längre räckvidd. Den kan även flyga i sämre väder, framförallt vintertid, säger David Lindblad, pressansvarig på Sjöfartsverket.
– Man kan sammanfatta det med att den nya helikopterna kan rädda fler personer som befinner sig längre bort och i sämre väder.
Sjöfartsverket beräknar att den nya helikoptern, som kan lasta runt 15 personer, kommer att finnas på plats på Visbybasen om ett år.
– Det här är inget man gör bara över en natt. Besättningen kan inte gå från en helikoptertyp till en annan direkt, utan de måste utbildas. Samtidigt som utbildningen pågår måste vi även upprätthålla förmågan i hela landet, och därför tar det tid att implementera ett nytt helikoptersystem.
Utbildningen, som tar omkring 20 veckor, inleddes i vintras då besättningen på Umeåbasen var först ut. Förra veckan var det Ronnebybasens tur och om ett drygt år är det alltså dags för besättningen på basen i Visby.