HÀr Àr Gotlands farligaste vÀgar

LÀnsvÀg 140, 143 och 142 Àr de mest olycksdrabbade vÀgstrÀckorna pÄ Gotland.Under 2011 och 2012 Àr det framför allt vÀg 140 mellan Visby och Klintehamn som sticker ut i olycksstatistiken.

LÀnsvÀg 143. VÀgen mellan Visby och Roma Àr en av de mest olycksdrabbade vÀgstrÀckorna pÄ Gotland, dÀr har ju ocksÄ fartkameror satts upp.Foto: Malin Vinblad.

LÀnsvÀg 143. VÀgen mellan Visby och Roma Àr en av de mest olycksdrabbade vÀgstrÀckorna pÄ Gotland, dÀr har ju ocksÄ fartkameror satts upp.Foto: Malin Vinblad.

Foto: Malin Vinblad

Gotland2012-06-22 04:00

- Orsakerna kan vara ökad pendlingstrafik, breda och fina vĂ€gar som kan inbjuda till hastigheter över de tillĂ„tna, samt att alla förare inte respekterar stopplikt vid korsningar, sĂ€ger Tobias Engström, bitrĂ€dande chef vid gotlandspolisens trafikenhet.

- VĂ€g 143 mellan Visby och Roma och vĂ€g 142 mellan Visby och Hemse Ă€r bĂ„da stora pendlingsvĂ€gar, vilket ökar risken för olyckor, konstaterar han.

För vÀg 140 ser han att hastigheter över de tillÄtna kan verka inbjudande pÄ den breda och fina vÀgen lÀngs kusten.

- Bilister mĂ„ste förstĂ„ att skyltade hastigheter Ă€r de högsta tillĂ„tna, men hastigheten mĂ„ste anpassas till miljön, slĂ„r Tobias Engström fast.

Han betonar att varje trafikant bör förstÄ konsekvenserna av att inte sakta ner vid exempelvis korsvÀgar och dÀr det finns mÄnga hus.


Olycksdrabbade vÀgar
Redan 2009 fanns vÀg 140, 142 och 143 pÄ Gotland med nÀr MotormÀnnen rankade de farligaste vÀgarna i Sverige efter antal skadade eller döda i trafiken.

Även det senaste Ă„ret Ă€r lĂ€nsvĂ€g 140 mellan Visby och Klintehamn, 143 mellan Visby och 142 mellan Visby och Hemse mest olycksdrabbade. De flesta har varit singelolyckor med motorfordon som intrĂ€ffat lĂ€ngs vĂ€gen eller vid korsande vĂ€gar.


FÄ polisanmÀlningar
Marie Skyving, regional samordnare vid enheten för strategi och analys, har via Transportstyrelsens databas tagit fram regional statistik över trafikolyckor pĂ„ Gotland frĂ„n den 1 januari 2011 till i gĂ„r.

- NĂ€r vĂ€gar korsas Ă€r det ibland svĂ„rt att bestĂ€mma vilken vĂ€g som ska rĂ€knas nĂ€r en olycka skett i en korsning, förklarar hon.

Enligt Transportstyrelsen rapporteras sÄ gott som alltid dödsolyckor till polisen, medan bara ungefÀr hÀlften av de svÄra skadefallen rapporteras och en tredjedel av de lindriga.

Bortfallet varierar dessutom med bland annat trafikantkategori, olyckstyp och den skadades Älder.


Cyklister
Exempelvis Àr skadade cyklister, sÀrskilt i singelolyckor med lindriga skador, starkt underrepresenterade i den officiella statistiken.

Att rapporteringsgraden Àr sÄ lÄg beror enligt Trafikstyrelsen pÄ att det sÀllan finns skÀl för polisen att utreda om det skett nÄgot trafikbrott i samband med olyckan.

VĂ€g 140

Antal olyckor totalt: 30, varav 3 svÄra och 27 lindriga.

Olyckstyp: Singel motorfordon 9, möte fordon 1, upphinnande motorfordon 2, avsvÀng motorfordon 3, korsande motorfordon 2, cykel/moped-motorfordon 5, fotgÀngare-motorfordon 2, fotgÀngare/cykel/moped 5, övriga 1.

Platstyp: Gatu- vÀgstrÀcka 16, vÀgkorsning 9, cirkulationsplats 1, gÄng- och cykelbana/vÀg 2, gÄngbana/trottoar 1, annan 1.

VĂ€g 143

Antal olyckor totalt: 26, samtliga lindriga.

Olyckstyp: Singel motorfordon 10, möte motorfordon 2, upphinnande motorfordon 5, avsvÀng motorfordon 2, korsande motorfordon 2, cykel/moped-motorfordon 2, fotgÀngare/cykel/moped 3.

Platstyp: Gatu- vÀgstrÀcka 15, vÀgkorsning 7, cirkulationsplats 3, gÄng- och cykelbana/vÀg 1.

VĂ€g 142

Antal olyckor totalt 23, varav 1 svÄr och 22 lindriga.

Olyckstyp: singel motorfordon 14, avsvĂ€ng motorfordon 1, cykel/moped - motorfordon 1, fotgĂ€ngare motorfordon 1, fotgĂ€ngare/cykel/moped 6.

Platstyp: Gatu- vÀgstrÀcka 18, vÀgkorsning 4, annan 1.

KĂ€lla: Transportstyrelsen statistik 2011-01-01--2012-06-21

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om