Framtidens appar hÄller pÄ att ta form i ett samarbete mellan elever frÄn högskolans utbildning i avancerad webbprogrammering och mellanstadieeleverna i Eskelhems skola. Projektet började innan jul och i gÄr lÀmnade eleverna över sina förslag till högskoleeleverna som kom pÄ besök till Eskelhem.
Mellanstadieeleverna har jobbat tvÄ och tvÄ. LÀngs vÀgen har de tÀnkt, klurat, ritat, rÀknat och skrivit en förklaring i flera steg till hur deras favorit-app för matteinlÀrning ska se ut.
Fotollsspel
Albin Pettersson och Tindra Klint i klass 4 har gjort sitt förslag som ett fotbollsspel. Det gÀller att snabbt rÀkna ut rÀtt svar, dÄ gÄr bollen i mÄl. Om man rÀknar fel hamnar bollen utanför.
För varje mÄl fÄr man poÀng, dÄ kommer man upp en nivÄ och mattetalen blir svÄrare.
Tindra och Albin tycker att det har varit roligt att fÄ hitta pÄ ett eget mattespel.
Det tycker Àven Noa Lerberg. Han gÄr i femman och berÀttar att han jobbat tillsammans med Alma Suders.
Eftersom de gillar hundar jÀttemycket, sÄ har de ritat ett spel med hundar.
â Hunden Ă„ker skidor och dĂ„ dyker det upp en sten och ett mattetal. Om man svarar rĂ€tt hoppar den över, om man svarar fel sĂ„ krockar den med stenen, sĂ€ger Noa Lerberg.
Matilda Larsson i klass 6 och Angelica Andersson Lindquist i klass 5 har ocksÄ gjort ett förslag om sÄdant de gillar; simning och ridning.
â Simmaren och ryttaren frĂ„gar mattetalen. Vi har rĂ€knat ut massor av svar, pĂ„ alla rĂ€knesĂ€tten, berĂ€ttar Matilda Larsson.
Kunder
Samarbetet med eleverna i Eskelhem ingÄr i utbildningen avancerad webbprogrammering vid Högskolan pÄ Gotland. Andreas Wigren, en av högskolestudenterna som lÀser sista terminen pÄ den tvÄÄriga utbildningen, tycker att projektet Àr intressant eftersom det innebÀr att jobba mot barnen som bestÀllare, som ocksÄ ofta anvÀnderappar flitigt.
Framtidsbransch
â Det hĂ€r Ă€r absolut en framtidsbransch, som kommer mer och mer, sĂ€ger han.
Ăven kurskamraten Jonas Pettersson tycker att samarbetet med barnen i Eskelhem Ă€r en bra del i undervisningen.
ââDet Ă€r ett roligt och kreativt sĂ€tt att jobba, och samtidigt nĂ€ra verkligheten dĂ€r man jobbar med kravspecifikationer, sĂ€ger han.
Det barnen jobbat fram Àr tÀnkt att bli till en gemensam matte-app. MÄlet Àr att den ska lÀggas ut pÄ Google play för nedladdning, sÄ att Àven andra intresserade kan nÄ den. Bakom projektet stÄr Marita Dahlin, lÀrare i programvaruteknik vid högskolan och Marie Andersson, lÀrare i klass 4-5-6 i Eskelhem. I projektet trÀnar eleverna pÄ grupparbete, matte, svenska, bild och teknik och de fÄr dessutom inblick i verkligheten, Àven det ingÄr i skolplanen, berÀttar Marie Andersson.
â Det Ă€r viktigt att elever fĂ„r göra saker pĂ„ riktigt. Att skapa pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet gör eleverna mer engagerade jĂ€mfört med den traditionella undervisningen, sĂ€ger Marie Andersson.