Här är drömmen om Elin
Det sägs att de seglar med hjälp av bön, diesel och himmelska vindar. Det vill säga de missionsbåtar som finns världen över och som på Gotland representeras av Elin, den vita båt som så troget ligger förtöjd vid Holmen i Visby hamn.Inte minst det där med bön stämmer bra. Elin, som för det mesta lever under ekonomiska problem, var för en tid sedan i behov av 6 000 kronor. Elin-skepparen Stig Andersson:- Jag bad till Gud - och det dröjde inte länge innan vi fick ett bidrag på 5 000 kronor från en givare, och 2 500 kronor från en man som fyllt år.
Särskild vacker efter ombyggnaden är hon inte, Elin. Hon har kallats Den fula ankungen. Det medger också Stig Andersson:
- Hon är ful och kantig och inget skrytbygge, precis. Men hon fungerar och är praktisk, och utseendet blir bättre när vi får bygga akterdäcket, säger han.
Ett liv i nykterhet
Och att fungera - det innebär att försöka hjälpa människor i nöd.
Namnet Elin har också en speciellt betydelse - Ett Liv I Nykterhet.
Elin rymmer 19 kojer och en salong som tar minst 50 personer. När hon inte ligger vid kaj och erbjuder gudstjänster, sång- och musikträffar (och då man sjunger Drömmen om Elin), alternativ jul och annat så seglar hon sommartid ut till sjöss. Går tre varv runt Gotland med folk från hela Sverige ombord. Många är de personer som har och har haft problem med missbruk och fått hjälp att komma ur det.
Elin gör då strandhugg här och var, håller gudstjänster och inbjuder lokalbefolkningen till bryggmöten. Populära möten som alltid lockar mycket folk.
Hjälp till Ösel
Då och då gör Elin längre färder som exempelvis till Ösel. Dit lastar man kläder och annat som samlats in, och man stöder Orrisaare-skolan, en skola för "värstingar".
- Där behöver rustas så är det nån som kan bidra med färg och tapeter och en fläkt till köket så vore det fint, säger Stig.
Man har också hjälpt till att starta en second hand-butik och en vävstuga på Ösel med baktanken "hjälp till självhjälp".
"Allkristen" båt
Elin är den tredje missionsbåten på Gotland. 1990 kom Sebastian, sedan Christa och från 1993 är det Elin som gäller. Hon drivs av en föreningen, Missionsbåtsföreningen Skeppskyrkan, där vem som helst kan bli medlem och bidra till verksamheten. Föreningen ger också ut tidningen "På rätt kurs".
Ingen speciell kyrka eller samfund är delägare i båten som Stig Andersson kallar "allkristen". Själv är han dels ordförande i missionsbåtföreningen, skeppare och befälhavare i Elin men också pastor. Han är bohuslänningen som kom till Gotland 1979 som rådgivare för Ria-verksamheten och sedan blev kvar med missionskyrkan och Elin som arbetsfält. Som ung var han till sjöss, han har numera skepparexamen och han har också kurser för dem som vill ha förarbevis och kustskeppareexamen.
Första Gotlandsmötet
Ombord har han ibland hjälp av annat yrkesfolk som förre mästerlotsen Gillis Ulmstedt och sjökaptenen Åke Hallin, tidigare befälhavare hos Gotlandsbolaget. Men Elin-skeppare, det är Stig Andersson.
Dessutom hålls kontakt med andra missionsbåtar, inte minst med den närmaste, Shalom i Oskarshamn. I Shalom-gänget finns för övrigt en visbybo, Stanley Karlman, som tidigare tjänstgjort som pingstpastor i Visby men nu sköter det "pastorsmässiga" på Shalom.
Det finns också ett antal andra missionsbåtar i Sverige. För att inte tala om alla världen över. Det finns ingen gemensam organisation för världens missionsbåtar men man samarbetar, och i helgen hade de sitt årliga skepparmöte på Gotland. Här fanns skeppare - och även besättningar - från missionbåtar från Sydafrika i söder till Norden i norr.
- Det var första gången vi hade mötet på Gotland och vi diskuterade bland annat en hemsida och en karta där hamnarna för missionsbåtarna markeras, berättar Stig Andersson.
Elin byggdes från början som fiskebåt och levererades 1934 till Öckerö som GG 313 Tellus. Under kriget fick hon tjänstgöra för marinen, men återvände så småningom till Öckerö, nu som GG 678 Tellus. 1959 såldes hon till Finland, först till Kökar, sedan till Vårdö, men hon fick behålla namnet Tellus.
1990 blev det dock namnbyte till Nyfiken i samband med att hon såldes till Kalmar där hon bland annat användes som dykerifartyg. Där blev hon kvar till 1993, då hon hamnade i Visby som missionsbåten Elin. Ett Liv I Nykterhet.
1990 blev det dock namnbyte till Nyfiken i samband med att hon såldes till Kalmar där hon bland annat användes som dykerifartyg. Där blev hon kvar till 1993, då hon hamnade i Visby som missionsbåten Elin. Ett Liv I Nykterhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!