Vi handlar allt mer, och den fysiska handeln vÀntas minska nationellt. Men Visby Centrum gÄr mot strömmen, handeln i stadskÀrnan Àr starkare Àn i de flesta andra likvÀrdiga stÀder i Sverige. Men en brist pÄ tillgÀnglighet, kommunikationer och parkering skapar hinder.
Detta och mycket annat slÄs fast i en ny rapport om Visbys handelsplatser gjord av Svensk Handels företag HUI Research, bestÀlld av FastighetsÀgarna Stockholm/Gotland.
â Rapporten bekrĂ€ftar mycket av det vi redan jobbar efter inom hela Gotland Handel. DĂ€r Ă€r vi överens om att de olika handelsplatserna har olika roller och Ă€r mer komplement till varandra Ă€n konkurrenter, sĂ€ger Magnus Olsson, verksamhetsledare för Visby Centrum och vice ordförande i Gotland Handel som samlar bland annat Roma, Slite och Hemses handlarföreningar.
Handelsplatserna i Visby Àr centrum, SkarphÀll och Stenhuggaren. Enligt utredarna vid HUI Àr Visby Centrum strosvÀnligt med mÄnga mindre butiker som man enklast tar sig till utan bil. Det i kombination med alltför mÄnga enbart sommaröppna verksamheter kan göra att omrÄdet kÀnns dött vintertid, menar utredarna.
Risken för Ăstercentrum finns ocksĂ„ att stora dragplĂ„ster, som Systembolaget och H&M, vĂ€ljer bort det centrumnĂ€ra lĂ€get.
â Den storskaliga handeln har redan lĂ€mnat. Det viktigaste för oss Ă€r att behĂ„lla unikiteten, understryker Magnus Olsson.
Bland möjligheterna för stadskÀrnan nÀmns i rapporten att det borde erbjudas mer upplevelsebaserad handel.
â Vi har arbetat i flera Ă„r för att fĂ„ in mer upplevelser, evenemang och flöden dĂ€r folk kan spridas ut, sĂ€ger Magnus Olsson.
Visbydagen, julskyltningen, pÄskmarschen och Visby Fashion Weekend Àr exempel pÄ det.
HUI rekommenderar att det bör finnas ett flexibelt detaljplanarbete som kan anpassas efter förÀnderlig handel och större möjlighet att bygga nya bostÀder centralt för att hÄlla omrÄdet levande.
â Vi vill utveckla bĂ„de hamnen, Stora torget och Södertorg. Södertorg blir dock svĂ„rt eftersom regeringen har satt kĂ€ppar i hjulet med sitt beslut om rivningsstopp nyligen, sĂ€ger Magnus Olsson.
Vad gÀller Visbys externa handelsplatser sÄ har SkarphÀll större chans att utvecklas som handelsomrÄde Àn Stenhuggaren, menar HUI:s utredare. Den omedelbara orsaken Àr att Stenhuggaren Àtit upp det mesta av tillgÀnglig mark i omrÄdet, medan SkarphÀll har mer utspridda verksamheter och dÀrmed större chans för nya aktörer att öppna, som till exempel Lidl.
Carl-Johan StÄlhammar, vd för Coop Gotland och en av de drivande i Stenhuggarens handelsförening, menar att angöringsfrÄgan Àr den största utmaningen för Stenhuggaren i dag.
â Vi vill förbĂ€ttra bĂ„da norra och södra infarten till Stenhuggaren och det Ă€r en pĂ„gĂ„ende diskussion.
Stenhuggarens fördel mot SkarphÀll Àr att butikerna dÀr Àr mer klustrade vilket gör det lÀttare för kunderna att besöka fler butiker pÄ en gÄng. StÄlhammar vill absolut att Stenhuggaren ska vÀxa.
â En aspekt Ă€r frĂ„gan att fĂ„ dit ett Systembolag till tomten mellan Stora Coop och Ica Maxi. Men vi vill ocksĂ„ att kvarteret Sotaren söder om oss ska gĂ„ att utveckla för handel. Att den marken en gĂ„ng blev industriklassad Ă€r för mig en gĂ„ta.
För SkarphÀlls del har trafiksituationen varit kritiserad och under utredning av regionen i mÄnga Är. Det senaste Äret har man bland annat lagt ny asfalt pÄ huvudgatan och sÀnkt farten till 40 km/h för att förenkla trafikflödena.