Han sålde politiska glassar

Petter Händel har under veckan sålt åtta olika politikglassar kopplat till Almedalsveckan.
18-årigen vågar sticka ut och planerar redan för olika glassar för Stockholms- och medeltidsveckan.

Petter Händel visar upp sin Centerglass.

Petter Händel visar upp sin Centerglass.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2014-07-06 13:14

Örebroaren Petter Händel, 18 år, började importera surfbrädor i femman, i åttan importerade han en Nalle Puh-dräkt som han åkte runt med på olika företagsevent. På gymnasiet hade han två UF-företag, ett företag som sålde ekologiskt tvättmedel och ett företag som lagat skador på Iphones. Sedan barnsben har han på somrarna bott på Gotland och i flera år drivit kiosk på Tofta. I juni i år tog han studenten och nu driver han sin egen glasskiosk på Adelsgatan. Den har blivit en snackis i sociala medier. Anledningen? – Han har under Almedalsveckan sålt åtta olika glassar kopplat till de åtta riksdagspartierna. Under hela veckan har människor till exempel kunnat beställa en Sosseglass, Freddes favvo eller en Centerglass.

– Jag vill locka så mycket folk som möjligt till Adelsgatan. Då ville jag nischa mig åt politikens håll, säger Petter Händel.

Han ger några exempel på vad som fanns i de olika glassarna.

– I Sosseglassen var det bland annat jordgubbsglass och Toblerone, lite skämtsamt mot Mona Sahlin. I Freddes favvo är det blåbärsglas och en 15 procent inkluderad rabatt. Den kostar 50 kronor, men inkluderad rabatt med tanke på den sänkta restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften.

Han har under veckan fört statistik över vilket parti som kommer att ta hem riksdagsvalet i höst – om valet skulle avgöras genom antalet sålda glassar.

– Vissa har köpt för de gillar ingredienserna. Men många har köpt glass efter det parti som man röstar på. Så det kanske är Centerpartister och Miljöpartister som gillar glass mest, säger Petter Händel.

Under veckan har representanter från flera olika partier varit och besökt hans kiosk och det har gett ett stort genomslag i sociala medier.

– Folk har kommit hit och sagt att det har pratats om kiosken i Almedalen och kommit för att prova själva. Det har varit ett väldigt genomslag och en riksdagsman la till exempel upp en bild på sin egen sida.

Söndagen var den sista dag som människor kunde testa politikerglassarna. De närmsta veckorna satsar han på att ha olika teman, vecka 29 blir det "stekarglassar" och under vecka 32 blir det olika medeltidsglassar.

– Jag kollar på om man kan göra något med lite guldpengar och något alkoholfritt mousserande till Stockholmsveckan, säger Petter Händel skämtsamt.

Helagotland.se:s utsände reporter fick också också smaka den vinnande glassen. Undertecknad ger den betyget – Med beröm godkänt.

Valet i glassens värld

Centerpartiet – 34 sålda glassar

Miljöpartiet – 28 sålda glassar

Folkpartiet – 24 sålda glassar

Sverigedemokraterna – 15 sålda glassar

Kristdemokraterna – 15 sålda glassar

Freddes favvo (Moderaterna) – 9 sålda glassar

Sosseglassen – 4 sålda glassar

Vänsterpartiet– 0 sålda glassar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om