Han fick rätt mot ARN

Bilhandlare Lars Karlbom fälldes av ARN utan att ha en aning om att han var anmäld. Nu har JO gett honom upprättelse, skriver GT.

Lars Karlbom, bilhandlare.

Lars Karlbom, bilhandlare.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2013-09-16 08:28

Det började med att en kund anmälde en bilaffär med Lars Karlboms företag till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Lars Karlbom fick inget veta förrän kunden ringde upp och berättade att han fått rätt.

Att bilhandlaren inget fått veta berodde på att kunden uppgett fel mejladress till Lars Karlbom, meddelandena från ARN kom alltså aldrig fram.

Enligt ARN hade två mejl sänts till Lars Karlbom där han uppmanades att ge sin version av historien, men eftersom han inte svarade tolkades det som att han inte ville yttra sig.

Lars Karlbom gick vidare med ärendet till Justitieombudsmannen, JO, som gav honom rätt. Något ekonomiskt skadestånd kan Lars Karlbom dock inte vänta, trots att han lidit ekonomisk inte minst på grund av skadat rykte, eftersom ARN inte är en beslutande myndighet utan bara rådgivande kan skadestånd inte dömas ut.

Läs hela artikeln i GT:s e-tidning>>

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om