"Han är lite elak mot kommunen"

- Vi medverkar visst på kryssningmässorna och har goda kontakter med rederierna.

Gotland2008-04-03 04:00
Kryssningar är inne i dag och blir det beslut om en utbyggnad av kryssningskajen är det den bästa satsningen för att få hit fler anlöp.
Turistchefen Anders Murat bemöter nu kritiken mot kommunens bristande intresse för att marknadsföra ön som kryssningsdestination och därmed minskande passagerarantal.

Henrik Ahlqvist tog i ett debattinlägg i gårdagens GA upp frågan varför antalet kryssningsanlöp till Gotland minskar. 1995 var siffran 185 och förra året var det ett 80-tal. Ahlqvist skrev inlägget som privatperson men är ingen novis på området.
Han är utflyttad gotlänning och verksam som ställföreträdande hamnchef i Stockholm med ansvar för kryssningstrafiken. Och dessa städer är etta (Stockholm) respektive tvåa (Visby) på den svenska kryssningstoppen.

Inte påläst
- Det är bra att han engagerar sig men han är inte helt påläst, menar Gotlands turistförenings chef Anders Murat.
- Det finns två stora kryssningsmässor. En hålls i Hamburg vartannat år och där är vi alltid med. Sea Trade i Miami hålls varje år och där representeras vi av kryssningsnätverket Cruise Baltic. Där är vi inte med fysiskt men representeras av professionella människor som kan Gotland. Man ska också vara medveten om att vara på mässor inte är allenarådande, vi har också väldigt bra kontakt med rederierna.

Redan kända
Anders Murat menar att de som framför allt syns på mässorna är nya, små destinationer som försöker ta sig in på marknaden.
- Vi är välkända av de stora rederierna och resebyråerna. Jag tycker att han är lite elak mot Gotlands kommun. Allt kan självklart bli bättre, men vi har inte obegränsat med pengar att lägga ner.
Anders Murat anser inte heller att antalet fartyg som angör Visby är det intressanta utan I stället antalet resenärer och där de större fartygen kan ha upp till 3 500 passagerare.
- Vi har minskat i anlöp primärt på grund av att vi tappat Finlandstrafiken.

Inga Sliteanlöp
Henrik Ahlqvist anser att en alternativ lösning i väntan på kryssningskajens utbyggnad, är att ta in fartygen i Kappelshamn eller Slite. I Visby skulle hamnen kunna satsa på egna barkasser för att ta in passagerarna.
Anders Murat håller inte med.
- Kappelshamn eller Slite är inte aktuellt. Vårt problem är att båtarna är för stora och att de inte vill ligga på redden. De kräver ett vattendjup på tio meter och kommer då inte in i Kappelshamn eller Slite heller och där är det också väldigt trånga rännor in. Fartygen vill komma in till kaj. Längsta kajen i Visby hamn är i dag 200 meter och många av de störra fartygen är 250 plus.

Klart 2010
Lösningen är den utbyggnad av kryssningskajen som som utreds och där beslut väntas under våren.
- Vi vet att ett stort antal båtar vill till Gotland men åker förbi på grund av hamnfrågan. De som ligger på redden är dessutom mindre benägna att gå i land. De är här så pass kort tid så vi vill ha dem i land så länge som möjligt så att de konsumerar.
2010 räknar Anders Murat med att utbyggnaden tidigast kan vara färdig om det blir klartecken.
- Gör vi det inte lär vi tappa ännu mer.
Han konstaterar att kryssningar i dag är inne och har ändrat karaktär på många sätt.
- I dag åker mycket yngre människor och passagerare kommer från bland annat sydeuropa och Tyskland, det är inte längre bara amerikanska damer med blått hår. Och de är intresserade av resmålen. Väldigt många som varit här på kryssning kommer också tillbaka som "riktiga" turister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om