Gotlandsbåten fick under tisdagen svar på sin skrivelse till Region Gotland. Bolagets vd Lars Meijer är besviken över att de inte kan komma in i färjeläge fem och sex till sommaren. Han menar att det i framtiden är ett måste för att inte äventyra bolagets existens och säkra hamnfrågan för deras del.
– Vi tycker att det är väsentligt att vi reder ut begreppen för hamnen och gör lösningar tillsammans med alla intressenter. Det finns många timmar där det finns plats i hamnen. Framöver måste det finnas plats för kryssningstrafik, vår trafik, DG:s trafik och annan trafik, säger Lars Meijer.
Gotlandsbåtens vd Lars Meijer säger att de har gjort en plan för hur de skulle angöra i färjeläge fem och sex utan att riskera några störningar i Destination Gotlands bastrafik. Det är ett förslag som DG dock inte har tagit del av.
– Vi har fått ett förhandsbesked av Trafikverket att det skulle vara lätt och fixa, så att det inte blir några störningar för Destination Gotland och riskera deras ISPS-lösning, fortsätter Lars Meijer.
Han skulle helst vilja få till ett möte med samtliga intressenter för att diskutera frågan kring hamnen. Region Gotland har enligt hans tycke samma syn som Gotlandsbåten och menar att de också vill ha tillstånd en gemensam lösning för färjeläge fem och sex.
– Nu har vi svårt att ta till oss det här, eftersom Region Gotland har gjort vissa försök för att hitta en gemensam lösning. Men ska Region Gotland acceptera att de inte förfogar över sina kajplatser?, frågar sig Lars Meijer.
– Sedan kan man fråga sig om Destination Gotlands ska få avgöra om någon annan ska komma in eller inte.
– Gällande vårt sätt att se på framtiden, så kostar det mycket pengar de första åren. Men det är pengar som man får igen framöver. Investeringen görs endast för Gotlands bästa och den absoluta merparten är helt ny trafik till ön.
– Men kommer vi fortsatt inte att få komma in i färjeläge fem och sex 2015 och framåt, då kan vi lägga ned, i så fall gör vi en jätteförlust. Vi kan inte driva färjetrafik lite då och då. Man ska kunna lita på när ett fartyg kommer och går.
Gotlandsbåten har ännu inte bestämt om de kommer anmäla regionen till konkurrensverket som de tidigare hotat med.
Helagotland.se har ännu inte kunnat nå tf regiondirektör Per Lindskog eller regionstyrelsens ordförande Åke Svensson för en kommentar.