– Jag lite är överraskad, att det kommer två månader innan trafikstart, säger hamnchef Mats Eriksson.
Han berättar att han suttit med på åtskilliga möten med Gotlandbåtens ledning, med två till tre veckors mellanrum sedan i december, och att frågan borde ha lyfts under dessa möten.
– Det här kom precis innan jag och alla andra gick på påskledighet så vi har inte haft tid att analysera vad det är Lars Meijer anför ännu, säger Mats Eriksson.
Utgångspunkten för regionen och regionstyrelsen är det avtal som finns för den statsunderstödda trafiken som finns mellan Trafikverket, regionen och Destination Gotland.
– Det är ett avtal som gäller och är prio ett för Gotland och den gotländska näringen. Utifrån det anser vi i regionen att vi gjort allt som står i vår makt för att få in Gotlandsbåtens verksamhet.
Mats Eriksson påpekar att regionen också tänjt på sina egna regler när Gotlandsbåten erbjöds kajplats på Holmen, eftersom man beslutat att minimera trafiken i inre hamnen. Detta ska dock ses som en ettårslösning
– Man sträckte ut handen väldigt långt för att tillmötesgå Gotlandsbåten och på de villkoren som kom med regionens erbjudande i december så valde de att dra igång sin verksamhet, säger Mats Eriksson.
Från 2015 blir villkoren troligen bättre för Gotlandsbåten eftersom det ska skrivas ett nytt avtal från 2015.
– Gotlandsbåten är också en kund till hamnen så vi försöker tillmötesgå dem som alla andra kunder vi har i hamnen.