Förhandlingarna om ett nytt hamnavtal har pågått under ett par månader, och någon lösning har stundtals sett ut att vara långt bort. Efter måndagens trafikrådsmöte presenterade dock Region Gotland slutgiltigt förslag på en lösning i Visby hamn. Lösningen innebär i korthet att konkurrerande rederi får lägga till i färjeläge 6 vid de drygt 15 tillfällen under sommaren som färjeläge 7 är upptaget av kryssningsfartyg. Vid de tillfällena leds trafiken om så att det inte ska påverka Destination Gotlands logistikytor i hamnen.
– Vi har lyssnat på de invändningar som Destination Gotland hade på vårt förra förslag och åtgärdat det som de såg som svagheter. Nu är det dags att även de visar en vilja att gå andra till mötes, säger Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande.
– Vi vill vara tydliga med att ledstjärnan för oss är att alltid prioritera den statsfinansierade trafiken, alltså Destination Gotland. Men vi måste följa gällande lagstiftning, och den säger att den upphandlade gotlandstrafiken inte har monopol.
Det befintliga hamnavtalet går ut den 31 januari 2015. Destination Gotland har under förhandlingarnas gång varit tydliga med att de vill ha ensamrätt till färjeläge 5 och 6. Rederiets vd Christer Bruzelius har i en debattartikel bland annat skrivit att besöksnäringen kan påverkas av en lösning där det tar längre tid för rederiet att vända fartyg i Visby hamn.
Region Gotland är nu tydliga med att det förslag som tagits fram är det slutgiltiga.
– Vi är inte beredda att ändra på något mer nu. Vi har en fungerande lösning, och vi har givetvis lyssnar på Destination Gotland när vi tagit fram den. Det förslag som vi erbjuder påverkar inte deras logistikytor, som de tidigare varit oroliga för, säger Per Lindskog, biträdande regiondirektör.
Mats Eriksson, hamnchef:
– Ur säkerhetssynpunkt är det här en ganska odramatisk lösning. Visby hamn var helt klar att ta emot Gotlandsbåten i somras, så det här är inget konstigt alls.
För att Destination Gotland ska kunna öppna sina bokningar för våren 2015 erbjuder regionen rederiet att trafikera hamnen till samma kostnad som i dag fram till den 31 maj.
– Alla är förlorare på att DG inte kan öppna sin bokningssajt, och vi vill inte att det ska bero på oss att turlistorna dröjer, säger Per Lindskog.
Destination Gotlands vd Christer Bruzelius kommenterade regionens förslag i ett pressmeddelande som skickades ut under måndagseftermiddagen:
"Region Gotlands lösning på kajfrågan i Visby Hamn innebär förlängda hamnuppehåll i Visby och därmed inställda natturer under de dagar som det kommer kryssningsfartyg till Visby Hamn. Det i sin tur kommer att innebära att godset kommer att gå dagtid med kraftigt minskad kapacitet för personbilar de dagarna. Vi har under våra samtal med Region Gotland noga gått igenom behovet av att ha tillgång och kontroll över de ytor som ligger framför kajläge 5 och 6. Trots detta bortser Regionen från åretrunttrafikens behov, vilket innebär att vi inte kommer att kunna fullgöra våra åttaganden enligt nu gällande avtal med Trafikverket.
Vi noterar att Region Gotland förlänger våra ekonomiska villkor fram till sista maj för att möjliggöra att vi i avvaktan på ett nytt avtal kan göra våren bokningsbar, under förutsättning att Trafikverket godkänner. Vi är positiva till att Regionen nu ger oss förutsättningar att öppna vårens turlista."
Se en karta över hamnen och hur regionens förslag ser ut i PDF:en HÄR (länk) eller till höger >>