Har ni fått in många synpunkter om färjetrafiken?
- Jo, intresset har varit enormt stort. Jag tror att det rör sig om sammanlagt
700 frågor som kommit in till oss. Så många frågor har vi faktiskt aldrig fått in förut.
Vad rör det sig om för frågor?
- Det är stort som smått. Det handlar om allt från synpunkter på framtida bränsle till att det skall vara fler handdukar i kupéerna. Allt från rena vardagliga frågor, till stora övergripande synpunkter alltså. Det handlar mycket om servicefrågor, som är förhållandevis enkla att åtgärda.
Tycker du att de ansvariga på Destination Gotland lyssnar på resenärerna?
- Ja, det tycker jag. Det märker jag inte minst själv som resenär. Det har varit en enorm utveckling av färjetrafiken under de elva år vi genomfört utfrågningen. Det märks att folk gillar att tycka till, inte minst genom Gotlands Tidningars namninsamling som genomfördes för en tid sedan.
Kan du ge exempel på något som förbättrats?
-Ja, att till exempel en mormor bara behöver betala i en riktning när de skall resa med sitt barnbarn som behöver transporteras över till fastlandet. Och så kan jag nämna blommorna på toaletten, som faktiskt är ett resultat av utfrågningen!
Har du själv någon idé om hur färjetrafiken kan förbättras?
- Nej, jag vill inte gå ut med några egna synpunkter idag. Idag leder jag bara utfrågningen.
Vad gör ni med frågorna som kommer in?
-Vi kan ju inte läsa upp samtliga 700 frågor, utan de buntas ihop och överlämnas till ansvariga. De frågor som rör maten, går till ansvariga inom detta område, det som rör bokningen överlämnas till ansvarig och så vidare.
På plats från Destination Gotland finns VD, marknadschef, befälhavare och andra ledande befattningshavare.