PÄ sin hemsida lÀnkar Destination Gotland sjÀlva till en EU-förordning om passagerares rÀttigheter till sjöss. Enligt förordningen ska den som rÄkar ut för en instÀlld tur eller att avgÄngen försenas med mer Àn 90 minuter fÄ vÀlja mellan tvÄ alternativ:
- att âmed jĂ€mförbara villkor och utan extra kostnadâ bokas om till en annan resa pĂ„ samma rutt. Den nya resan ska ske âsĂ„ snart som möjligtâ.
- att fĂ„ biljettkostnaden Ă„terbetald samt âi tillĂ€mpliga fallâ fĂ„ en kostnadsfri returresa till den âförsta avresepunktenâ.
Om förseningen eller den instĂ€llda turen innebĂ€r att resenĂ€ren mĂ„ste övernatta en eller flera nĂ€tter ska âtransportörenâ â alltsĂ„ Destination Gotland â enligt förordningen erbjuda âlĂ€mplig inkvartering, ombord eller i land, och transport mellan hamnterminalen och inkvarteringenâ.
Om transportören emellertid har kunnat bevisa att den instĂ€llda turen eller förseningen beror pĂ„ vĂ€derförhĂ„llanden som Ă€ventyrar en âsĂ€ker drift av fartygetâ slipper företaget erbjuda nĂ„gon inkvartering. Det Ă€r oklart om sĂ„dant Ă€r fallet nĂ€r det gĂ€ller onsdagens tvĂ„ instĂ€llda turer.
Om det Ă€r praktiskt möjligt ska passagerarna dĂ€remot alltid utan kostnad erbjudas snacks, mĂ„ltider eller förfriskningar utan kostnad. De ska dĂ„ stĂ„ i âskĂ€lig proportion till vĂ€ntetidenâ.
Vad gĂ€ller förordningens formulering om kostnadsfri returresa Ă€r det oklart om det kan innebĂ€ra att exempelvis en resenĂ€r som tagit pendeltĂ„get frĂ„n Stockholm till NynĂ€shamn dĂ€rmed kan krĂ€va att Destination Gotland ersĂ€tter tĂ„gbiljettkostnaden, om den bokade fĂ€rjeavgĂ„ngen stĂ€lls in. Det framgĂ„r inte heller vad som avses med âtillĂ€mpliga fallâ, eller om ersĂ€ttningen ocksĂ„ kan gĂ€lla drivmedelskostnader för bil.
Vid de tillfÀllen dÄ fÀrjans ankomsttid i stÀllet försenas gÀller andra villkor. ErsÀttningsnivÄn bestÀms dÄ av omfattningen pÄ förseningen. Vid upp till tvÄ timmars försening kan resenÀren begÀra tillbaka 25 procent av biljettpriset. Om den överstiger tvÄ timmar har resenÀren rÀtt att begÀra tillbaka 50 procent av kostnaden.
Den som vill fĂ„ hjĂ€lp i frĂ„gor om ersĂ€ttning uppmanas pĂ„ Destination Gotlands hemsida att kontakta kundtjĂ€nst via antingen telefon eller mejl. Vid tidigare tillfĂ€llen har bolaget uppgett att varje begĂ€ran utreds enskilt, att bedömningar kan skilja frĂ„n fall till fall och att det âalltid kan finnas undantag frĂ„n reglernaâ.