Gröna bilister g er Gotland lågt be tyg

Gotlands kommun får 4 av 10 möjliga stjärnor på den betygsskala som organisationen Gröna bilister använder i en enkät om miljöbilskommuner.
Med det betyget så hamnar man förstås på den nedre halvan bland de 140 kommuner som kan hittills fått enkätsvar av.

Gotland2004-10-22 04:00

Enkäten, som görs med stöd av Konsumentverket, är en del i den verksamhet som Gröna bilister gör för att få myndigheter, transportnäring och bilindustri att gå över till alternativa drivmedel som exempelvis etanol och rapsolja.
­ Vi är djupt oroade över växthuseffekten som har lett till stora skogsbränder, översvämningar och heta somrar, säger Mattias Goldmann, som sitter i styrelsen för Gröna bilister.
Det är en slags lobbyorganisation som startades för tio år sedan och som ägnar sig åt att främst påverka olika beslutsfattare att arbeta för alternativa drivmedel.
Man har omkring 1 500 medlemmar och många av dem finns på viktiga poster, exempelvis på miljödepartementet eller vägverket.
I går besökte Mattias Goldmann Visby för att redovisa resultatet av den enkät som Gotlands kommun har besvarat. Men också för att tala om vad för slags organisation som Gröna bilister är.
De flesta har inte hört talas om Gröna bilister, eftersom man arbetar med att påverka besluts-
fattare.
Man sysslar inte med att direkt påverka privatpersoner.
Fortfarande är det få miljöbilar i Sverige.
Men nu är det 2,5 procent av nybilsförsäljningen som är miljöbilar mot bara 0,5 procent för fyra år sedan.
<span class=MR>4 av 10 stjärnor</span>
Men åter till Gotland och kommunens betyg 4 av 10 stjärnor för sitt arbete som miljöbilskommun.
Man får plus för sina fina målsättningar. Men det gäller att nå upp till dem också och det tycks vara svårare.
Mer fart verkar det vara exempelvis på öns taxinäringen som vill början köra på gas i stället för bensin. Men då behövs en bensinstation som kan leverera biogas.
Men det krävs att kommunen går före som gott exempel. Till exempel genom att genom rötning skapa biogas från soptippar och reningsverk.
Mattias Goldmann på Gröna bilister är kritisk till att kommunen nu minskar på antalet så kallade RME-drivna bilar (rapsolja). De byts ut mot bensin/dieseldrivna då man anser att "drifterfarenheterna inte är entydigt positiva".
<span class=MR>Missade etanolfabriken</span>
­ Jag är också besviken över att kommunen inte arbetade hårdare för att få en etanolfabrik i Roma. Fabriken missades för att politikerna inte låg på. Nu byggs den i Halmstad i stället, säger Mattias Goldmann.
En sak som är ganska avgörande för att det inte händer så mycket på den här fronten på Gotland är bristen på tankställen med alternativa bränslen.
På hela Gotland finns inte ett enda tankställe för etanol och för rapsolja finns bara ett tankställe i Visby och ett i Hemse.
Tidigare fanns också ett i Slite men det är nedlagt.
Försäljningen av miljöbilar går därför trögt. Priset är en broms, vid sidan om bristen på tankställen.
Men en miljöbil är billigare i drift. speciellt nu med skyhöga oljepriser. Att köra på rapsolja kostar exempelvis lika mycket som diesel.
Etanol är 70 öre billigare per mil och biogas 3 kronor lägre per mil.
<span class=MR>Morötter</span>
Men med en del morötter som exempelvis lägre förmånsvärde och lägre skatt, så tycker Mattias Goldmann att det borde locka fler att skaffa en miljöbil.
På Gotland rullar 50-60 bilar som är sålda på ön och som är förberedda för rapsoljedrift.
Merparten är inköpta av kommunen.
Sedan finns också hybridbilar. Toyota säljer sådan som drivs på bensin/el.
Man har sålt en del i övriga landet. Men på Gotland inte en enda.
Trots att den bar drar en halvliter milen, säger Tommy Jacobsson, som är återförsäljare av Toyota på Gotland.
En orsak är troligen priset som ligger en bra bit över en vanlig
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om