- Det är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut internationellt, säger Patrik von Corswant på Stafva gård.
Grand Hôtel i Stockholm är ett av de absolut mest ansedda hotellen i Sverige. Där bor i princip alla stora utländska artister under sina Sverigebesök, vid sidan av kungligheter, näringslivspampar och toppolitiker.
Där kommer lilla Gotland att synas på första parkett.
Den 17 maj är startskottet för Gotlandsveckan på Grand Hôtel. Då blir det gotländska på menyerna, med råvaror och delikatesser från ön.
Programmet inte spikat
- Det ska bli väldigt spännande. Grand Hôtel har i flera år haft Västerbottensveckor, och det här blir enligt samma koncept, säger Patrik von Corswant vid Stafva gård som är ett av de matföretag som kommer att vara med.
Men exakt hur programmet kommer se ut är inte spikat. Inte heller vilka företag som kommer vara med.
Export av mat
- Vi ska träffa arrangörerna om någon vecka för att diskutera närmare hur allt ska bli. Men jag kan tänka mig att det inte bara blir mat utan också en del inredning och hantverk, säger Patrik von Corswant.
För Gotland del är det här en viktig del i marknadsföringen mot utlandet.
- Vi måste bli bättre på att exportera vår mat. Och för att göra det måste vi synas. Grand Hôtel är ett perfekt ställe för det med tanke på alla internationella gäster, säger Patrik von Corswant.
Internationell lansering
På Grand Hôtel är man glad över att få visa upp Gotland.
- Västerbottenveckorna är populära, och det kommer säkert Gotlandsveckan också att bli, säger Elisabeth Gunnardo som är en av hotellets projektledare.
Men Stafvas internationella lansering har redan påbörjats. I går visade mästerkocken Carl-Jan Granqvist upp två av gårdens ostar för 500 gäster på House of Sweden i New York.
- Det är värt mycket för oss. Carl-Jan gillar Gotland mycket, och honom ska vi verkligen vara rädda om, säger Patrik von Corswant.