Socialförvaltningen på Gotland har gjort en undersökning där 2 000 brukare fått chansen att berätta vad de tycker om förvaltningens verksamhet. Verksamheten rymmer allt från familjerådgivning, äldreomsorg och personlig assistans till försörjningsstöd och barn- och familjeärenden.
Socialnämndens eget mål att nio av tio brukare ska vara nöjda uppnås med god marginal i undersökningen. 95 procent uppger att de är ganska eller mycket nöjda med de sociala tjänster de får.
Mest nöjda är familjerådgivningens brukare. Här tycker 97 procent att verksamheten är bra. Minst nöjda är de som får personlig assistans och som kommer i kontakt med socialtjänsten genom barn- och familjeärenden. Socialdirektör Lena Lager ser förklaringar till att bara 83 procent av dessa brukare är nöjda: Att det finns ett större missnöje med den personliga assistansen kan bero på att verksamheten just nu genomgår en stor förändring.
- Och när det handlar om barn- och familjeärenden är det ofta ganska tuffa situationer där det handlar om en anmälan om ett barn som kan fara illa, säger Lena Lager.
Privat får bäst betyg
Äldreomsorgen är en av de verksamheter som får fina betyg i enkäten. Hemtjänst och särskilda boenden som drivs i privat regi får något bättre resultat än samma verksamheter i kommunal regi, men på det hela taget är nästan alla nöjda med den äldreomsorg de får. Resultatet av denna brukarundersökning går helt i linje med en nationell jämförelse som nyligen gjordes av Socialstyrelsen. I den undersökningen låg Gotlands kommun över riksgenomsnittet.
I Socialstyrelsens undersökning redovisas ett "nöjdkundindex" där högsta betyg är 100. Hemtjänsten på Gotland får där ett index på 78, medan riket fick 75. Gotländska äldreboenden fick ett index på 75, medan rikssnittet låg på 72.
Gott betyg till äldreomsorgen på Gotland
De gamla är nöjda med äldreomsorgen på Gotland. Det framgår av en brukarundersökning. Också i en nationell jämförelse får gotländsk äldreomsorg fina resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!