Tillväxtanalys har undersökt de regionala serviceprogrammen i landet under perioden 2009-2013. Utvärderingen visar om programmen bidragit till en god tillgång till kommersiell och offentlig service för medborgare och företag. Målet för Gotlands del är att tillgängligheten inte försämras under perioden och att alla invånare inte ska ha mer än 20 minuters restid till närmaste kommersiell serviceanläggning, vilket främst omfattar dagligvaror och drivmedel, men även apoteksvaror, post och systembolagsvaror. Offentlig service omfattas inte i programmet.
Rapporten visar att sammantaget har tillgängligheten på dagligvaror och drivmedel förbättrats något under perioden. Gotland är ett av sex län i landet där ingen invånare har mer än 20 minuter till närmaste serviceställe.
Antalet dagligvarubutiker på Gotland minskade från 43 till 39 butiker mellan 2009 och 2013, varav en i glesbygd och två i tätortsnära landsbygd. Tillgängligheten försämrades något och antalet personer med 10-20 minuters restid till närmaste dagligvarubutik ökade med närmare 400 personer.
Antalet tankställen i glesbygd har minskat från tio till åtta under perioden och i tätortsnära landsbygd är antalet oförändrat. Trots detta har tillgängligheten till drivmedel förbättrats. Antalet personer med 5-10 minuter till närmaste tankställe har minskat med 400 personer och antalet personer med mer än 20 minuter till närmaste tankställe minskade från drygt 200 till 40 personer.