"Gotlänningarna behöver inte känna oro"

Geab anser inte att det finns någon anledning till oro, trots att den gotländska reservkraften slutade fungera under tisdagens totala strömavbrott. "Vi fick börja om på noll", säger elnätschefen Kalle Blomberg.

Även handeln påverkades av tisdagens strömavbrott. Flera butiker fick exempelvis hålla stängt under förmiddagen.

Även handeln påverkades av tisdagens strömavbrott. Flera butiker fick exempelvis hålla stängt under förmiddagen.

Foto: Emil Lundberg/arkiv

Gotland2019-11-05 14:28

Strax efter klockan 8 på tisdagsmorgonen drabbades Gotland av ett totalt strömavbrott, vilket gjorde att samtliga hushåll på ön blev utan ström. Anledningen till avbrottet var att förbindelsen mellan Gotland och fastlandet gick ner på grund av ett tekniskt fel i mottagningsstationen på den gotländska sidan. 

Som brukligt är när Gotland drabbas av strömavbrott så startade Geab igång reservkraften för att bygga upp elnätet igen. Stora delar av Visby hann få tillbaka sin ström innan nästa problem uppstod för Geab och allt slocknade igen.

– Vi fick problem med reservkraften som vi använder för att bygga upp nätet igen. Tyvärr är det inte så enkelt som att bara trycka på en knapp, utan det är hela tiden en balansgång för att se till att mängden produktion som reservkraften ger matchar mängden konsumtion som kunderna använder. I det här fallet lyckades vi inte hitta rätt frekvens, och då fick vi börja om på noll och starta upp allting betydligt långsammare än vi brukar, förklarar Geabs elnätschef Kalle Blomberg.

Med tanke på vårt ö-läge, borde gotlänningarna känna någon oro över att reservkraften strulade?

– Det tycker jag inte. Som jag sade så lyckades vi inte få till frekvenshållningen, men när vi började om så lyckades vi bygga upp nätet igen.

Under sommaren och hösten 2018 genomfördes stora arbeten vid kraftstationen i Ygne, vilket fick som följd att Gotland drabbades av en mängd totalavbrott under perioden. Syftet med arbetena var att uppgradera kraftstationen och göra den driftsäkrare. Enligt Kalle Blomberg hade tisdagens strömavbrott inget med det avslutade arbetet i Ygne att göra, men frågan kvarstår: är driftsäkerheten bättre nu än innan uppgraderingen?

– Med tanke på det vi fått uppleva i dag så kan det ju låta konstigt, men enligt den uppfattning som vi och Vattenfall har så har vi en mer stabil anläggning nu. Sedan kan ju fel uppstå ändå, och det viktiga nu är att vi hittar grundorsaken, analyserar den och drar lärdomar av händelsen.

Strömavbrottet orsakade flera problem under tisdagsförmiddagen. Flera butiker på Gotland fick bland annat hålla stängt, vattentrycket minskade på flera håll på ön och på Cementa fick man stoppa produktionen helt. Strax före klockan 11 rapporterade Geab att samtliga gotländska abonnenter hade fått strömmen tillbaka. 

Kalle Blomberg, elnätschef på Geab.
Kalle Blomberg, elnätschef på Geab.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!