I oktober varje år presenterar den ideella föreningen Medieakademin sin maktbarometer. Där listar man vilka svenskar som är mäktigast på sociala medier, och i år fanns gotlänningar som Finn Alden-Joyce, Meme Lord Yeki och Nina Rung med på listan.
Förra året valde Medieakademin även att skapa en egen maktbarometer för sociala medier-profiler som fokuserar på mat och dryck på Facebook, Instagram, Tiktok och Youtube. På onsdagen presenterades barometern för andra året, den här gången med titeln "Matens makthavare 2024", och där återfinns ett par gotlänningar högt upp på listan.
Bakinfluencern Frida Skattberg hamnar på plats 89 när det gäller Instagram, och på plats 90 på Tiktok, men på den totala listan, där man slagit ihop räckvidd och engagemang på alla plattformar och bland alla svenska matinfluencers så placerar sig Skattberg så högt upp som på 19:e plats.
Gabriel Jonsson, som vann Sveriges Mästerkock 2019 och nu driver Youtubekanalen Ett Gott Land, placerar sig på en 25:e plats när det gäller vilka som är mäktigast på Youtube.
– Jag har inte så mycket att säga mer än att det är superkul att min publik gillar det jag pysslar med. Jag tänker inte alls på listor eller strävar efter att vara med där, utan jag gör mitt jobb och håller tummarna att andra uppskattar det jag gör, säger Gabriel Jonsson om sin plats på "Matens makthavare 2024".
Utöver Frida Skattberg och Gabriel Jonsson hittar man även Fåröbageriet Sylvis Döttrar på en 35:e plats i kategorin Facebook.
Gotland har de senaste åren på olika sätt arbetat för att marknadsföra sig som en matdestination. Borde det synas mer på den här typen av listor? Till viss del, tycker medieakademins ordförande, tillika gotlänningen, Emanuel Karlsten.
– Jo, det borde verkligen finnas fler gotlänningar på den här maktbarometern. Då kanske man kan tycka att man inte lyckats hela vägen fram där om man vill vara en matdestination, säger han, men tillägger sedan:
– Å andra sidan, den här listan bygger ju på hur mycket makt enskilda restauranger, hotell eller individer har på sociala medier. Det är väl någon förening eller organisation som jobbar för att Gotland ska bli en matdestination, och det är ju inte helt enkelt för en förening att bygga en hype som gör att man når upp på listorna.
Han säger att det inte finns några andra destinationer med på listorna, utan det är främst personer, ett fåtal restauranger samt några matvarubutiker.
– Det är mycket enklare för personer att bygga relationer på sociala medier, medan det är betydligt svårare för föreningen till exempel. De är mer abstrakta.
Varför är det viktigt att det finns en maktbarometer för just matinfluencers?
– Hela syftet med maktbarometern är att titta på hur medier påverkar oss, det är det som är Medieakademins uppdrag. Medierna har ju omdefinierats allt mer i takt med de sociala medierna, där man kan nå och engagera otroligt många, ofta hemifrån det egna vardagsrummet eller kontoret, eller köket i just det här fallet. De som finns med på den här listan har blivit våra nya matmagasin och våra nya inspirationskanaler.
Emanuel Karlsten fortsätter:
– Vi vill med de här listorna försöka förstå vilka som påverkar oss, och i det här fallet, vilka är det som påverkar oss genom mat. Utifrån det kan vi identifiera makthavare, och kanske på så sätt förstå oss själva och vårt samhälle. Vart vi är på väg, varför gör vi som vi gör och varför äter vi som vi äter.