Det var tidigare i somras som mannen köpte bilen, med tillverkningsår 2015, av en bilhandlare på fastlandet. Bilen hade gått drygt 10 000 mil och mannen hann lägga till ytterligare 592 mil på mätaren innan han upptäckte ett fel på växellådan.
Han försökte få bilhandlaren att stå för kostnaden för att åtgärda felet, vilket de var ovilliga att göra. Mannen lämnade ändå in bilen på en oberoende verkstad som konstaterade att ett sådan fel inte ska finnas på en bil av det fabrikatet som enbart gått 10 000 mil.
Mannen kontaktar försäkringsbolaget som i sin tur hänvisar till bilhandlaren och konsumentköplagen.
I annonsen för bilen uppgavs den vara i gott skick och enbart haft en tidigare brukare, något som inte heller visat sig vara sanning då bilen i själva verket haft fem brukare.
Allmänna reklamationsnämnden ger nu mannen rätt gentemot bilhandlaren som rekommenderas att fackmannamässigt åtgärda felet och dessutom tvingas betala 2590 kronor till mannen för att kompensera den felsökning som den oberoende verkstaden gjorde. Bilhandlaren har motsatt sig kravet.
I motiveringen till nämndens beslut menar de att enligt lag ansvarar säljaren för fel som finns på varan när den överlämnas till köparen, även om felet visar sig först senare. Nämnden anser att bilhandlaren inte kunnat bevisa att felet uppstod innan avlämnandet av bilen.