Gotlandskanalens kamp om reklamen

Gotlandskanalen har nu varit igång på allvar ett par månader.
Fortfarande har man svårt att komma in på den gotländska reklammarknaden men mottagandet har i övrigt varit över förväntan, berättar Bobo Ginzel, kanalchef, och Kim Zetterberg, vd och styrelseordförande.

Gotland2006-11-15 06:00
Kanalen har två anställda, en säljare och en studiovärd. Utöver detta finns sex projektanställda programledare, praktikanter och Bobo Ginzel och Tony McVeigh som är anställda av Spider-TV som äger Gotlandskanalen.
Lasse Ahnell som jobbat med nyheterna på Gotlandskanalen slutar vid månadsskiftet då hans projektanställning går ut. Ahnell anställdes av Gotland Interactive Park (GIP) under uppbyggnadsskedet och är anställd av GIP under hela projekttiden. Den första december går han tillbaka till jobbet som reporter på Radio Gotland från vilket han varit tjänstledig.

Väl emottagna
Det alla som tittar på kanalen kan konstatera är att det inte finns så mycket reklam.
- Det är ingen idé att sticka under stol med att vi har det kämpigt, säger Bobo Ginzel.
- Vi har tagits väl emot bland tittare och annonsörer men de sistnämnda vill gärna ha en tittarundersökning innan de bestämmer sig, berättar Kim Zetterberg.
Det fanns budget och ekonomiska förutsättningar klarlagda för Gotlandskanalen inför försäljningen. När Spider-TV köpte gjorde de egna beräkningar som i stort sett bekräftade rimligheten i GIP:s bedömning.

Genomslagskraft
Men de ekonomiska målsättningarna har man inte uppnått.
- Nej, det har vi absolut inte. Å andra sidan kom vi igång i juli och skulle börja sälja reklam till företag som har årsplanering för sin annonsering. Men med tanke på att teve nationellt sett har 20 procent av reklamkakan så inser man att tevereklam har en väldig genomslagskraft, konstaterar Kim Zetterberg.
Det som räknades på vid försäljningen var en omsättning på mellan 2 och 2,5 miljoner kronor. Gotländska företag har dock inte riktigt vant sig vid teve som reklamkanal än, det har varit mycket stillbilder i reklamen än så länge och bara ett fåtal annonsörer.

Svårt att överleva
Genomslagskraften för tevereklamen beror naturligtvis på hur många som tittar. Gotlandskanalens egna undersökningar pekar mot en tittarandel på 40 procent av gotlänningarna, ett resultat som kanalens eget folk inte ens själv tror på.
- Jag skulle bli glad om vi hade 20 procent efter den här korta tiden, förklarar Kim Zetterberg.
På torsdag får de resultatet av en opartisk undersökning som de har beställt för att ha räckviddsunderlag att sälja reklam på.
Var går smärtgränsen, hur länge orkar ni hålla ut?
- Vi jobbar mycket dag från dag men när vi planerar framåt arbetar vi i sexmånadersperioder. Men kommer reklamintäkterna att ligga på den här nivån hur länge som helst, då har vi svårt att överleva.

Ett program om dagen
Clarence Krusell som var projektanställd av GIP som marknadsförare av kanalen har slutat och Sivert Sundell som arbetade som säljare har återgått till egen verksamhet.
Kanalen har nu bara en anställd säljare och söker därför två säljare genom Arbetsförmedlingen för att få fart på försäljningen.
Tablån som sjösattes efter sommaren med dagliga temaprogram om sport, arbetsmarknad, nöje, kulturhistoria och familj fortsätter fram till årsskiftet. Hur upplägget ska se ut därefter håller man på att diskutera.
De dagliga nyhetssändningarna ska fortsätta, vem som ska ersätta Lasse Ahnell är inte riktigt klart.
- Vi vill växa långsamt och bygga upp kanalen utifrån tittarnas behov och önskemål, vi har koncentrerat oss på att göra lite men göra det bra. Målsättningen att ha nya program varje dag tänker vi hålla fast vid, förklarar Bobo Ginzel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om