GotlĂ€ndska satsningen i konkurs: ”Har verkligen kĂ€mpat”

Elfordon Gotland AB försattes i konkurs den 11 december i Ă„r. ”TyvĂ€rr har vi blivit tvungna att begĂ€ra bolaget i konkurs”, sĂ€ger initiativtagaren Johan Granath.

Johan Granath satsade pÄ elbilsuthyrning i december 2019. Nu har bolaget gÄtt i konkurs.

Johan Granath satsade pÄ elbilsuthyrning i december 2019. Nu har bolaget gÄtt i konkurs.

Foto: Simon Nilsson

Gotland2023-12-21 05:30

Hur stora skulder bolaget har kommer att framgĂ„ efter bouppteckningen. Under 2023 har bolaget fĂ„tt 34 betalningsanmĂ€rkningar pĂ„ drygt 400 000 kronor varav den största Ă€r Skatteverkets krav pĂ„ 128 836 kronor.

En nyemission planerades i somras som inte blev av.

– Under de senaste mĂ„naderna har vi jobbat pĂ„ att försöka hitta olika lösningar men att starta ett företag 2019 visade sig vara vĂ€ldigt tufft. Först kom pandemin och sedan blev det krig i Ukraina och dĂ€refter en lĂ„gkonjuktur. Lite motigt kan man kanske sĂ€ga, kommenterar Johan Granath konkursen.

– Jag har verkligen kĂ€mpat men det gick inte lĂ€ngre vilket kĂ€nns vĂ€ldigt trist och tufft.

Bolaget startade i december 2019 och har erbjudit en prenumerationstjÀnst för elbilar under namnet E-Go. Med hjÀlp av en app har kunderna kunnat se lediga bilar och boka dessa. Samma app har anvÀnts till att öppna och starta bilen.

– Alla gotlĂ€nningar behöver inte Ă€ga sin bil, sa Johan Granath dĂ„ han drog igĂ„ng verksamheten.

För drygt ett Är sedan gick entreprenören Patrik Rees in som delÀgare. Hur mycket pengar han har satsat i bolaget Àr hemligt.

– Det som driver mig i det hĂ€r fallet Ă€r att det bara Ă€r elbilar. De Ă€r fossilfria och det Ă€r superintressant för det blir noll klimatpĂ„verkan, sa han i oktober förra Ă„ret.

Redan i bokslutet för 2022 framgick att bolaget hade problem med ekonomin och signalerade att det fanns en osĂ€kerhet kring bolagets förmĂ„ga att driva verksamheten vidare. DĂ„ redovisades en förlust pĂ„ nĂ€ra 4,7 miljoner kronor och aktiekapitalet var förbrukat. Hoppet var dĂ„ att fĂ„ in ytterligare riskkapital för en fortsatt expansion vilket skulle kunna bidra till att nĂ„ lönsamhet. 

Konkursen förvaltas av advokatfirman Merino genom advokat Rebecka Riismark. Hon berÀttar att konkursboet har 19 leasade bilar som hyrdes ut pÄ privata marknaden och tjÀnsten har varit aktuell för ytterligare 19 bilar som anvÀnds av batteriföretaget Northvolt i SkellefteÄ.

Bilar finns ocksĂ„, förutom pĂ„ Gotland, i Åre, Östersund, Sundsvall, HĂ€rnösand och Örnsköldsvik.

– Det har varit bra business under sommaren i Visby och i Åre pĂ„ sommaren och vintern kopplat till turistsĂ€songen, sĂ€ger Rebecka Riismark.

Ett bouppteckningssammantrÀde planeras efter Ärsskiftet och dÄ kommer alla skulder att presenteras i bouppteckningen.

– Beroende pĂ„ intresse av förvĂ€rv kan vi sĂ€lja hela verksamheten eller bara de tillgĂ„ngar som finns i boet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!