Gotländska nior fick bättre betyg
Niornas slutbetyg sjunker i riket - men på Gotland stiger de rejält.På Guteskolan, Solbergaskolan och Högbyskolan stiger betygen allra mest.- Det handlar om en medveten satsning, säger Högbyrektorn Päivi Oliv.
- Betygen har debatterats mycket det senaste året. Skolverket har släppt en uppmärksammad rapport om rättvisa i betygsättningen och Skolinspektionen har börjat kontrollrätta nationella prov. Sammantaget kan detta ha gjort lärarna mer restriktiva när de sätter betyg. Vi kommer att fortsätta följa utvecklingen, förklarar Karin Hector Stahre på Skolverket.
Betygskriterier
Men lärarna på Gotland följer inte rikstrenden. När det genomsnittliga meritvärdet sjönk med 0,8 poäng i riket, ökade det i stället med 4,2 poäng på Gotland. En gotländsk niondeklassare hade i våras i snitt 209,9 poäng. Det är mer än rikssnittet och så höga betyg har gotländska nior inte haft under hela 2000-talet.
Är lärarna för snälla?
Det tycker inte rektorerna.
- Vi är noggranna med att följa betygskriterierna, säger Gerhard Österlin som är rektor för Atheneskolan.
- Jag hoppas att vi är rättvisa och tror att lärarna följer styrdokumenten på allra bästa sätt, säger Högbyskolans rektor Päivi Oliv.
Högst snitt
Högbyskolan är en av de skolor som har bidragit till att betygssnittet stiger. Högby var en av de kommunala skolor som hade högst snittbetyg, med 213 poäng. Det är tolv poäng högre vad det var våren 2009.
Päivi Oliv anser inte att det handlar om betygsinflation:
- Vi har haft en uppåtgående trend för elevernas uppnåendemål och den hänger samman med att vi gör ett medvetet utvecklingsarbete. Vi gör många olika saker. På arbetsplatsträffarna talar vi mycket om vilka behov eleverna har och vilka arbetsformer som passar dem.
Intensivkurser
På Högbyskolan har man i flera år erbjudit intensivkurser för elever som riskerar att inte få godkänt betyg i kärnämnena. Eleverna får möjlighet att under tre veckor intensivläsa det ämne som de har svårigheter med. När kursen är slut följer intensivkursens lärare med eleverna ut i den vanliga klassundervisningen. Det här har fått stort genomslag på betygen.
- Eleverna får både baskunskaper och struktur på sina studier. När de ser vilka framgångar de gör ökar självförtroendet och det ger positiva effekter också i andra ämnen, berättar Päivi Oliv.
Inte hårdare
På Atheneskolan har det genomsnittliga meritvärdet under det senaste året sänkts nästan lika mycket som det har ökat på Högbyskolan.
Våren 2009 hade Athene-niorna i snitt 213,6 poäng. I år var det genomsnittliga meritvärdet bara 201,7 poäng.
Men Gerhard Österlin tror inte att det beror på en större försiktighet bland lärarna. Han tror i stället att det beror på naturliga variationer på en skola som bara har ett 50-tal elever som slutar nian.
- Vi har inte blivit hårdare, men vi är noggranna. Betyg ska vara så rättvisa som det bara går, säger Gerhard Österlin.
Så här blev de genomsnittliga meritvärdena på de gotländska skolorna, för de nior som slutade grundskolan i juni i år.
Inom parentes anges hur stor andel av eleverna som var behöriga till gymnasiet.
Kommunala skolor:
Högbyskolan: 213 poäng. (87,1%)
Fårösundskolan: 202,3 poäng. (91,4%).
Klinteskolan: 209,3 poäng. (86,8%)
Romaskolan 200,5 poäng. (81,3%)
Solbergaskolan: 221,9 poäng. (95%)
Solklintsskolan: 192,9 poäng. (73,5%)
Södervärnsskolan: 204,5 poäng. (90,1%).
Friskolor:
Guteskolan 231,8 poäng (92,3)
Atheneskolan 201,7 poäng. ( 93,6)
Inom parentes anges hur stor andel av eleverna som var behöriga till gymnasiet.
Kommunala skolor:
Högbyskolan: 213 poäng. (87,1%)
Fårösundskolan: 202,3 poäng. (91,4%).
Klinteskolan: 209,3 poäng. (86,8%)
Romaskolan 200,5 poäng. (81,3%)
Solbergaskolan: 221,9 poäng. (95%)
Solklintsskolan: 192,9 poäng. (73,5%)
Södervärnsskolan: 204,5 poäng. (90,1%).
Friskolor:
Guteskolan 231,8 poäng (92,3)
Atheneskolan 201,7 poäng. ( 93,6)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!