Ryde Equestrian bildades 2019, och den automatiserade stigbygel som bolaget skapat och lanserat har uppmärksammats i såväl gotländsk som branschmedia de senaste åren. Bolagets grundare Karin Falkemo har bland annat vunnit Skapa-priset på Gotland, och hon har även varit nominerad till Årets gotlänning. Hösten 2023 skrev Helagotland även att ryttaren Peder Fredricson, med flera mästerskapsmedaljer i bagaget, gått in som delägare i Ryde Equestrian.
Framgångarna med stigbygeln har gjort att bolaget börjat snegla på att utvidga marknaden, både inom Europa men man har även riktat blickarna mot USA, berättar bolagets vd Patrik Lord Träff.
– Vi har fått god respons från ryttare och från marknaden i stort. Vi har Sverige som vår initiala marknad, men vi känner också att vi kan ta nästa steg och expandera. Vi har fått en del förfrågningar från USA, och vi har även en delägare som är boende i Florida och som har god kunskap om den amerikanska marknaden. Det ger oss goda förutsättningar för att etablera oss, säger han.
Enligt Patrik Lord Träff har USA en ”gigantisk” ridsportsmarknad, där man som bolag gärna vill finnas på plats. Sedan Donald Trump valdes till president i landet har man dock valt att bromsa sin satsning på andra sidan Atlanten. Detta då han redan tidigt kommunicerade att tullar mot EU kan komma att bli aktuella.
– Vi har varit medvetna om att tullar kanske är på väg, och att det är något vi måste ta hänsyn till och försöka förstå. Vi har inte vågat göra för stora investeringar eftersom vi inte vet vart det ska ta vägen.
Under onsdagskvällen presenterade Donald Trump slutligen sitt stora tullpaket, som har beskrivits som det mest aggressiva i modern tid. USA kommer bland annat att införa tullar på 20 procent på varor från EU, något som får direkt konsekvens för bolag som Ryde Equestrian.
– Tullarna är absolut ett hinder för vår etablering i USA. Vi säljer en del där redan i dag, och vi har samarbeten med lokala återförsäljare. De måste dock ha sina marginaler, och tullarna gör att de minskar avsevärt. Vi har en prissättning för att till vissa del klara av det, men höjs tullarna mycket så blir det utmanande för oss, säger Patrik Lord Träff.
Hur påverkar de nya tullarna er som bolag?
– Vi är ett litet bolag, så det är klart att det påverkar oss. Hade vi varit en stor aktör så hade vi kunnat lägga en del av produktionen i USA, men där är inte vi. Vi är för nystartade och för små.
Hade ni agerat annorlunda utan tullarna?
– Ja, då hade vi nog gasat mer och kanske etablerat ett lager i USA. Det här är dock ingen katastrof för oss. Vi ser att efterfrågan på vår produkt finns båda runt om i Europa, men även i Japan, Australien, Nya Zeeland och i arabländerna. Att expandera dit hade vi kanske inte i vår ursprungliga plan, men det kan kompensera för ett eventuellt volymtapp i USA.
Helagotland har även varit i kontakt med Cedergrens Mekaniska Verkstad i Klintehamn. De har tidigare exporterat sin Skidcar, vilket är en halksimulator för bilar, i relativt stor omfattning till USA.
– Går man tillbaka 10-15 år skickade vi väldigt många till USA, men de senaste åren har det bara varit 3-4 stycken. Det är klart att de här tullarna kan minska försäljningen, men rent ekonomiskt är det ingen katastrof för oss, säger Curt Cedergren, ekonomichef.