Gotländsk oro för färjetrafiken
Rikstrafiken tog på onsdagen beslut om principerna för upphandlingen av den gotländska färjetrafiken från och med år 2009. Enligt Rikstrafikens vd Staffan Widlert begär man att anbuden i första hand skall lämnas för sex år men lämnar även alternativet tio år.
- Styrelsen har idag fattat beslut som ytterligare möjliggör ökad konkurrens i upphandlingen och förutsättningarna för en bra trafik även i nya avtalet, säger Staffan Widlert. Vi har hela tiden arbetat för att hitta balans mellan högt ställda krav och ett öppet förfrågningsunderlag för att säkerställa en attraktiv affärsmöjlighet för anbudsgivarna, något som är förutsättningen för att Gotland ska få en bra trafik.
Oroande punkt
En för Gotland oroande punkt i underlaget för upphandlingen är att operatören har möjlighet att köra med tillfälligt tonnage upp till 36 månader efter att avtalet undertecknats. I jämförelse med dagens snabba färjor är risken stor för en betydande tillbakagång under en övergångsperiod tills ett rederi kan få tag i nya, snabba fartyg.
- Oron är berättigad, sade Staffan Widlert på onsdagen. Punkten har kommit till eftersom det är ett dilemma att kunna ordna snabba båtar samt snabba båtar som är godkända för isgående. Givetvis kan det bli kortare tid än tre år. Om kontraktet kan undertecknas nästa sommar blir det max 1,5 år som det kan bli fråga om tillfälligt tonnage.
I det nya underlaget går Rikstrafiken med på en hel timmes långsammare trafik på Oskarshamn, förkortad incheckningstid på tio minuter inräknad, samt 30 minuters längre tid på Nynäshamn, även där incheckningstid på tio minuter inräknad.
Överfartstid
- Det är viktigt att komma ihåg att även om vi nu medger ytterligare en halvtimmes längre överfart på Oskarshamn så kommer en snabbare överfartstid att premieras kraftig, säger Staffan Widlert. För framtidens skull är det också viktigt att vi redan nu ökar kraven på bränslesnålhet på fartygen och därigenom både arbetar för lägre kostnader och en bättre miljö.
Finns med som ett krav
Förändringen på Nynäshamnslinjen fanns med som krav redan vid förra upphandlingen då inga anbud kom in, Likadant är det med fördelningen av förändring i bränslepriset på 50/50 mellan Rikstrafiken och resenärerna.
För att minska rederiets ekonomiska risker kommer statens ersättning, även utöver bunkerkompensationen, att indexregleras.
Vid onsdagens sammanträde fick också Staffan Widlert uppdrag att fortsätta förhandlingarna med Gotlands kommun om muddring i Visby hamn.
I slutet av oktober går anbudsunderlaget ut på marknaden. Anbuden skall sedan vara inne före jul . Hur lång tid det sedan tar att gå igenom dem beror på hur många som kommer in. Enligt Staffan Widlert kan det i bästa fall bli i slutet av februari nästa år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!