Gotländsk bilförsäljare anmäls – köpare kräver ersättning

En gotländsk bilförsäljare har blivit anmäld till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att flera fel uppdagats med en veteranbil kort efter köp.

Efter en försäljning i somras har nu en säljare på Gotland blivit anmäld till ARN. Enligt köparen gick hans nyinköpta veteranbil sönder redan på väg från färjan i Oskarshamn.

Efter en försäljning i somras har nu en säljare på Gotland blivit anmäld till ARN. Enligt köparen gick hans nyinköpta veteranbil sönder redan på väg från färjan i Oskarshamn.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Gotland2024-11-26 11:30

Köparen, som bor i Småland, fick ta emot bilen i Oskarshamn eftersom han inte hade möjlighet att komma till Gotland. Men redan på vägen hem från färjan uppdagades det första felet med bilen. Enligt anmälan kom han knappt halvvägs på sin drygt tio mil långa resa innan bilen la av. Han fick istället ringa bärgare för att ta sig hem. 

Veteranbilen var enligt honom annonserad som en ”renoverad toppbil i utställningsskick”, men när konflikter uppstått har säljaren snarare pratat om en ”hobbybil”. Bilen, av årsmodell 1958, kostade över 200 000 kronor. 

En stor anledning till köpet var att den skulle användas till ett bröllop några dagar efter leverans. Köparen lyckades reparera bilen till dess, men då hade istället både blinkers eller vindrutetorkare slutat fungera.

Några dagar senare uppdagades ytterligare ett fel med bilen. Vid en åktur var bromsverkan så dålig att pedalen gick i botten och hans son, som då körde bilen, fick göra en undanmanöver för att undvika en krock, skriver han i anmälan. 

Han vill nu ha ersättning för reparationskostnaderna samt bärgningskostnad, som han menar uppgår till 13 328 kronor respektive 1 800 kronor. Initialt ville köparen häva köpet, men efter mejlkonversation har istället parterna kommit överens om att säljaren ska stå för reparationskostnaderna. Det har dock inte hänt och nu har säljaren blivit anmäld till ARN. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!