Gotlandsflyg tog olagligt betalt

Gotlandsflyg tog betalt för kundtjänstsupport, trots att en ny EU-lag gjorde det olagligt. Nu har företaget tvingats ändra sina rutiner.

Gotlandsflyg tog betalt för kundtjänst, trots att en ny EU-lag gjort det olagligt.

Gotlandsflyg tog betalt för kundtjänst, trots att en ny EU-lag gjort det olagligt.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2014-07-28 11:00

Sedan den 13 juni är det olagligt för företag att ta betalt för kundtjänst av kunder som ingått ett köpekontrakt, enligt en ny EU-lag. Trots lagen har flera företag fortsatt att ta betalt för kundtjänst via telefon, däribland Gotlandsflyg som debiterat kunderna med 25 kronor per samtal. Sedan nyheten spridits i media har företaget dock ändrat i sina rutiner.

– Vi har sedan 1-2 veckor tillbaka sett till att vi följer de lagar och regler som finns, säger Christer Paulsson, vd för Sverigeflyg, där även Gotlandsflyg ingår.

Hur kommer det sig att det ni inte ändrade rutinerna redan när lagen infördes?

– Vi har känt till att lagen varit på gång, och det låg i våra planer att ändra på systemet. Men vi släpade med arbetet ett par veckor, och det blev inte gjort så snabbt som det borde blivit. När jag blev uppmärksammad av en journalist att lagen gäller och vi inte ändrat så tog vi bort kostnaden på kundstjänst direkt.

Christer Paulsson säger att ingen av företagets kunder hört av sig och känt sig lurade, men att man givetvis betalar tillbaka de 25 kronorna om så skulle vara fallet.

– Vi har ingen anledning att medvetet lura våra kunder på 25 kronor. Det vinner vi absolut ingenting på.

I dagsläget gäller lagen endast support för kunder som redan köpt en vara eller tjänst från ett företag. När det gäller vanlig telefonsupport är det än så länge lagligt för företagen att ta betalt, något som dock kan komma att ändras i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om