Gotlandsflyg anlitar ifrågasatt bolag
Från och med måndag, 30 augusti, anlitar Gotlandsflyg Nextjet för inrikesresorna ifrån Visby.Men bolagets låga löner och säkerhetsrutiner är ifrågasatta.- Det känner jag inte till, säger Gotlandsflygs vd Ola Mattsson.
Ett av planen i Nextjet flygplansflotta.foto: nextjet
Foto: Fotograf saknas!
Kritiker frågar sig om företaget har växtvärk.
Ingen större vinst
Finanserna i företaget är inte lysande. I fjol gick Nextjet visserligen med vinst, men bara med 28 000 kronor. Och soliditeten är knappt en procent. Många banker kräver minst 25 procents soliditet.
Detta trots att företagets piloter är relativt unga med en låg medelinkomst.
- Den ekonomiska hälsan i företaget är ändå god. Vi har haft en strategi med tillväxt i stället för vinst och har en bra kostnadskontroll. Dessutom har vi färdiga avtal med fackförbunden och flera tunga avtal att luta oss mot på intäktssidan, säger Brian Liddle, informationschef på Nextjet.
Ifrågasatta säkerhetsrutiner
Efter en incident på Vilhelminas flygplats är också Nextjets säkerhetsrutiner ifrågasatta. Ett plan kanade av landningsbanan, men piloten lyfte med nya passagerare utan att genomföra en teknisk undersökning av skadorna på planet. Kritiska röster menar att det inom företaget finns en subkultur som inte tar så hårt på föreskrifterna.
- Det stämmer inte. Vi är väldigt vaksamma på sådant. Händelsen i Vilhelmina var en olyckshändelse som har utretts noga och besättningen som tog det beslutet jobbar inte hos oss längre, säger Liddle.
Gotlandsflygs vd Ola Mattsson tar ändå sin blivande underleverantör, som kommer att flyga runt 50 turer i veckan, i försvar.
- Vi hade tur som kunde nå ett avtal med dem. Att det skulle finnas en kultur med bristande säkerhetstänk är inget jag känner till. Vi har slutit ett avtal med en part som är säkerhetsmässigt godkänd av Transportstyrelsen, utöver det har jag inga kommentarer, säger Ola Mattsson.
Vite på 93 000 kronor
Faktum är dock att Rikstrafiken i maj bestraffade Nextjet med ett vite på 93 000 kronor, sedan antalet inställda eller försenade avgångar blivit alltför många i bland annat Västerbotten. Nextjet lyckades aldrig få iväg 95 procent av avgångarna i tid, vilket avtalet krävde.
- Jag utgår från att de kommer att klara av att hålla den regularitet på 99 procent som vårt avtal föreskriver. Alla bolag har sina fel och brister. Förseningar kan uppstå av en mängd orsaker som ingen rår över, säger Ola Mattsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!