Gotlandsbåten om haverirykten

Den senaste veckan har det debatterats friskt kring Gotlandsbåten. Nu kommenterar Gotlandsbåtens vd Lars Meijer ryktena om att båten inte kommer bli klar i tid.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2014-04-22 13:57

Under den senaste veckan har Gotlandsbåtens framtid diskuterats flitigt. Många har debatterat i olika forum på nätet, till exempel landgång.se, och rykten florerar om det verkligen kommer att stå en båt färdig för sommartrafiken 2014.

Lars Meijer, bolagets vd, är helt övertygad om att det kommer en båt till sommaren. Han berättar att M/V Västervik för tillfället befinner sig i Pireus i Grekland och där ska bland annat propellrar sättas på plats.

– Nu slutför man de arbeten som ska vara slutförda i andra halvan av maj, då hon ska lämna för Västervik. Det är en del klassningsarbeten som ska göras och man ser till att allt är som det ska vara, säger Lars Meijer.

– Den andra stora biten är att all inredning nu sätts på plats.

Lars Meijer kommer i morgon, onsdag, att åka till Grekland för själv se på fartyget och kontrollera hur arbetet har skötts. Under lördagen anlände M/V Västervik till Grekland från turkiska staden Istanbul.

– När båten kommer till Sverige har den alla tillstånd och klassificeringen i det land man är flaggad för. Sedan kommer det att genomföras en värdsstatskontroll i Sverige, då är det samma kontroller som man genomfört tidigare i Grekland. Sedan avser vi att ha möten med rederiet tillsammans med Trafikverket, säger Lars Meijer.

– Skulle något dyka upp på pappret efter kontrollen i Grekland har vi tid att fixa till det innan båten kommer till Sverige.

Lars Meijer säger att Gotlandsbåten AB inte haft några problem med det rederi som de kommer att hyra sin båt ifrån. Rederiet kommer nämligen inom kort att lägga ut en annan båt på en exekutiv auktion.

– De har hamnat i trubbel med en annan uthyrare som haft problem med att betala lön till sin personal. Det kommer rederiet hantera på bästa sätt och ta tillbaka fartyget när det är dags. Men det har inget att göra med vårt fartyg, där flyter det på som det ska.

– Vi ser det här som en långsiktig affär tillsammans.

Han säger att avtalet med det grekiska rederiet öppnar för flera olika möjligheter att fortsätta samarbetet.

– Efter den här säsongen kan vi ha kvar båten ett år till. Under den tiden har vi möjlighet att köpa båten när vi vill, säger Lars Meijer.

En annan fråga som väckt mycket debatt är att Gotlandsbåten krävt att få komma in i färjeläge 5, där Destination Gotland har gällande avtal om att vara.

I förra veckan avslöjade Gotlands Allehanda att Gotlandsbåten återigen vill prova frågan om att få plats i det färjeläget, trots att man var överens med regionen om en annan lösning för 2014.

– Jag hoppas att det blir ett möte när vi går igenom den springande punkten som är hur man kan lösa det gemensamma säkerhetsansvaret, utan att det påverkar Destination Gotlands turlista, säger Lars Meijer.

Gotlandsbåten har dock en pråm redo om de inte skulle få plats i färjeläge 5. Just nu planerar de nämligen för att vara kvar i färjeläge 4.

– Förr eller senare, som vi ser det, blir det färjeläge 5 ändå, när Destination Gotlands avtal med Region Gotland går ut i januari 2015. Därför räknar vi med att det ser helt annorlunda ut för oss 2015 och då ser vi ingen anledning till att inte genomföra det här redan nu, säger Lars Meijer.

– Varje dag kostar det oss pengar när vi planerar för att vara i färjeläge 4. Nu är det Åke Svensson (regionstyrelsens ordförande) som har bollen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om