Gotlands kommun får kritik av skolinspektionen
Det är elevens mamma som är missnöjd med att skolan inte hjälpt hennes son. "Min son är impulsiv och har under sin skolperiod haft koncentrationssvårigheter", säger hon bland annat. Hon konstaterar att sonen slutade nian med betyg i bara ett ämne. I gymnasiet blev problemen värre och skolan försökte förmå honom att gå till skolan men misslyckades.
Beskrivning saknas
Skolinspektionen har tittat på vad skolan gjort men saknar en tydlig beskrivning av flera av åtgärdsprogrammen. Det finns ingen tydlig beskrivning av elevens specifika behov, konkreta åtgärder hur behoven ska tillgodoses samt hur åtgärderna skall följas upp och utvärderas.
I ett pressmeddelande svarar barn- och utbildningsförvaltningen på kritiken. Man säger att skolan förändrat sina rutiner och utformning av åtgärdsprogrammen de senaste åren och konstaterar också att det var för fyra år sedan som skolan kritiserades.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!