Gotlands-företag visar framfötterna
Kommunalrådet Lars Thomsson var klädd för fest när han välkomnade 340 gotlänningar till Företagardagen.-Det är feststämning i dag. Tidigare har vi bara pratat om företagsklimatet, men nu spirar det. På ett år har 1300 nya jobb skapats på Gotland, säger Lars Thomsson.
På mässan kunde den som ville göra en reklamfilm för sitt företag. Olof Segerberg hjälper Annika Fehling att göra reklam för hennes skiva.
Foto: Rolf Jönsson
- Med det nya bussbolaget lyckades vi behålla både jobb och skatteintäkter på Gotland. Vi är på gång. Nu finns det en gemensam kraft och nu spirar det! Men vi ska komma längre, vi ska upp till solrosnivån för att få ännu mer sol, näring och tillväxt!
"Det mesta är ogjort"
En lång rad inspiratörer från olika håll i landet delade med sig av tips under Företagardagen. Yngve Bergqvist från Ishotellet berättade en målande historia om hur han skapade sin verksamhet i Jukkasjärvi som av många bara ansågs vara en mörk köldhåla. När Yngve bad turistchefen tipsa om hur han skulle få turister till sitt hotell fick han rådet "Stäng!" - men Yngve gav inte upp. Utan att ens ha något utskänkningstillstånd lyckades han få ett helt uppslag när magasinet Newsweek skrev om världens bästa barer.
Yngve Bergqvist gjorde mörkret och kylan till en tillgång.
- Etablerade sanningar brukar jag alltid fundera på. Jag är övertygad om att det finns sådana här på Gotland också.
- Gräv där du står. Det mesta är ogjort!
"Alla vill sitt"
Från Göteborg kom möteskonsulten Åsa Lindell och berättade om hur de arbetat för att göra Göteborg till en stor eventstad. En samsyn och en gemensam viljeinriktning som delas av både politiker och vanliga göteborgare har varit en av nycklarna till framgången. När det blev tillfälle till diskussioner i bänkraderna hördes röster om att just en sådan kraft saknas på Gotland. Conny Bohlin, Mikael Ogestad och Gunilla Dufour, som alla arbetar vid flyget, var överens:
- Det krävs en kraftsamling, men här på Gotland finns inget samlande namn. Alla vill sitt. Här har den nya ledaren för Tillväxt Gotland verkligen något att tillföra.
Och från Jämtland kom Håkan Olsson för att berätta om "Smakriket" som samlar alla lokalt producerade livsmedel under ett varumärke. Företagare som haft problem med att få betalt för sina produkter får stöd med marknadsföring och leveranser.
- Nu kan de stå hemma och baka fem dagar i veckan. Det är optimalt, berättar Håkan Olsson.
Men man ska inte bara blicka utåt, understryker Destination Gotlands Per-Erling Evensen.
- En dag som den här ska vi sträcka på oss också. Det finns andra som tittar på hur vi samverkar och kallar vår modell för "Gotlandsmodellen".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!