Gotlands Bryggeri om nyheterna och framtiden

Gotlands Bryggeri känner pressen för att hela tiden leverera nya produkter. Helagotland.se besökte dem på en av Europas största öl-festivaler. "Det är ett av de viktigaste platserna som finns för oss", säger vd:n Johan Spendrup.

Gotlansd Bryggeri fanns på plats på Stockholm Beer and Whiskey Festival i Nacka.

Gotlansd Bryggeri fanns på plats på Stockholm Beer and Whiskey Festival i Nacka.

Foto: Simo Frid

Gotland2014-09-27 12:16

Gotlands Bryggeri med vd:n Johan Spendrup i spetsen var givetvis på plats under Stockholm Beer and Whiskey Festival i Nacka. På plats fanns några av världens störst bryggerier och det är ett givet tillfälle att marknadsföra sig.

- Det här är en av de viktigaste ställena som finns för oss. Dels blir besökare bekanta med våra produkter och dessutom presenterar vi nyheter som kommer nu och nästa säsong, säger Johan Spendrup till helagotland.se när vi besökte öl-festivalen.

Han fanns på plats för att presentera flera nyheter. Bland annat presenterade han Great White Bulldog Wheat IPA, Headbanger Bulldog Black IPA och Mors lilla Bulldog- Blåbärs IPA samt Wisby Barley Blot. Dessutom två öler som gjorts i samarbete med Gotlands Museum.

- Nya affärer innebär inovationer. Många av våra kunder förväntar sig att vi hela tiden ska komma med nya saker. Nu presenterar vi höstens nyheter och det som ska komma i vår.

Den viktigaste frågan för Gotlands Bryggeri är dock att få till ett nytt bryggeri på Gotland. Inom kort kommer de att få ett definitivt besked om det går eller inte går att bygga på den plats där gamla hamnterminalen ligger.

- Vi får se vad de kommer fram till. Ännu har vi inte lämnat hamnområdet helt. Vad vi tittar på är att bryggeriet måste stå klart 2016. Vi är lite oroliga, för under den tid som vi inte kommer upp i kapacitet. Då förlorar vi också i försäljning, säger Johan Spendrup.

Oavsett om det blir ett bryggeri i hamnen eller inte, så kommer det definitivt att ligga i Visby.

- Vi måste dock ta till oss det faktumet att det inte kan bli en plats där det behövs en detaljplansändring. Det måste vara en plats där det är tanken att det ska vara industri.

- Det ska vara max femton minuter från hamnterminalen. Vi måste kunna passa tiderna med avgångarna. 85 procent av försäljningen sker ändå på fastlandet.

Tanken var att ett bryggeri i hamnen även skulle innehålla en restaurang. Mycket pekar nu på att ett nytt bryggeri inte blir i hamnen, då kommer det även att bli ett bryggeri utan restaurang.

- Däremot kommer vi att göra någonting med det nuvarande bryggeriet. Tanken är att göra något restaurang-liknande koncept där man kan kombinera och uppleva mat med våra öl. Där kommer vi även ha kvar vår produktutveckling.

Vilken är den mest populära ölen?

- Sleepy bulldog är den överlägset mest populära. Summer Pale Ale står till exempel bara för en femtadel av den totala försäljningen av Sleepy Bulldog, säger han om sommarölen som varit en succé för Gotlands Bryggeri.

Stockholm Beer and Whiskey festival pågår även under lördagen och kommande helg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om