Gotland starkt varumärke

100 procent känner till Gotland. Gotland har därmed ett oerhört starkt varumärke. Men det är sommaren som gäller.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2007-10-24 04:00

För att få besökare andra perioder handlar det nu om att skapa helt nya säsonger, att bara förlänga den fungerar inte.
- Förpacka en fantastisk råvara på ett nytt sätt, manar Johan Graffman som genomfört en omfattande varumärkesanalys av begreppet "Gotland".

Det är varumärket Gotland och dess utveckling det handlar om i den omfattande undersökning som Gotlands kommun ocn näringslivet tagit initiativet till och som utförts av Graffman företagsutveckling, Uppsala. Över 600 personer har intervjuats omkring begreppet "Gotland", främst boende i Stockholm/Mälardalen men även gotlänningar, företagsledare och representanter för utlandsmarknader som Skandinavien och östeuropa.

Konkurrenskraft
Ett välkänt och starkt varumärke stärker platsers attraktions- och konkurrenskraft och förbättrar tillväxten.
-Varumärket Gotland ska locka, konstaterar regiondirektör Bo Dahllöf. Och det handlar om såväl tillfälliga besökare som inflyttare.
Och det finns motstånd, bara i Europa 150 000 kommuner som slåss om besökarna i ett konstant mediebrus.
- Ett varumärke är djupare än en slogan, det handlar om identitet, fastslog Johan Graffman. Och exemplifierade med att i en undersökning kunde bara 30 procent känna igen sin egen kommuns slogan. Och att kommuner/områden lika väl kan bli förknippade med något positivt som Österlen och Tärnaby eller negativt som Teckomatorp och Knutby.
Johan Graffman presenterade den omfattande undersökningens resultat. Resultat som till stor del bekräftar välkända åsikter. Som att Gotland är starkt förknippat med sommar och sol och där 60 procent i första hand tänker på Visby. Men där bara åtta procent kan tänka sig Gotland som vinterresemål.
Men Johan Graffman menar att utgångsläget för förändringar är mycket gott.
- 100 procent känner till Gotland och 76 procent har besökt ön. Ett fantastiskt utgångsläge. Många andra kommuner skulle vara avundsjuka på den siffran.

Okunskap
Som negativa faktorer angavs sådant som dyrt och svårt med boende, arbetsmarknaden, isolering och kommunikationerna.
- Det finns ingen generellt negativ bild men en okunskap, menade Johan Graffman. Och det är enklare att fylla ett tomrum i form av okunskap än vända en negativ attityd. Och han framhöll att sådant som gotlänningarna ofta själva anser vara negativt som den höga kommunalskatten eller att företagsklimatet är dåligt inte alls stämmer med undersökningens facit.
Och visst går det att vända inflyttningstrender.
Johan Graffman exemplifierade med Mälardalskommuner som vänt kurvorna med draghjälp av främst två insatser: bättre kommunikationer och boende vid vattnet.
- Livskvalitet förknippas i dag med vatten och här har ju Gotland förutsättningar...
Och han noterade också att Åre och Gotland länge hade jämförbara kurvor med starka säsongstoppar under vinter respektive sommar men där Åre nu även har höga besökssiffror under sommaren medan Gotland har fortsatt låga under vintern.
-Åre har satsat på arrangemang som mountainbiketävlingar och annat som drar sommartid men generellt är det lättare för en vinterkommun att öka på sommaren än för en sommarkommun att få fart på vintern.

Nya säsonger
Johan Graffman menar också att det gäller att våga välja och välja bort och inte satsa lika mycket kraft på marknadsföring till alla. Han vill se en koncentration och menar att det finns för många kotterier i form av nätverk, projekt och organisationer på Gotland.
- Tar ingen upp min fråga driver jag den själv, spetsar han till det hela. Gotland behöver inte fler föreningar.
Johan Graffman förespråkar att den klassiska kampen för att generellt förlänga säsongen på Gotland läggs ner.
-Medeltidsveckan flyttade fram säsongen en vecka men satte bara ett nytt stoppdatum. Hitta i stället nya, kortare säsonger. I dag finns det för mycket att gå och titta på när det är aktiviteter där man själv kan delta i som efterlyses. Satsa på upplevelser, förpacka en fantastisk råvara på nytt sätt.
Nu går arbetet vidare med att arbeta fram en tydlig varumärkesplattform som skall vara klar i februari 2008.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om