Gotland landets femte sjöfartsregion

Gotland ligger på femte plats bland landets femton största sjöfartsregioner när det gäller att mäta sysselsättningen inom sjöfarten.
Bara de fyra stora hamnstäderna Göteborg, Stockholm, Helsingborg och Malmö är större.

Gotland2006-07-04 06:00
- Totalt sysselsätter svensk sjöfart närmare 220 000 personer, sa Redareföreningens vd Håkan Friberg när han i går mötte massmedia ombord på nya snabbfärjan Gotlandia II.
Sjöfarten är förstås med och sticker fram hakan under Almedalsveckan. Redareföreningen finns hela veckan i lokaler på Donnersgatan mitt emot studentkårens Rindi, och SEKO Sjöfolk syns och hörs i ett tält på Donnersplats. I går invigde Svensk Näringslivs vd Urban Bäckström en sjöfartsutställning på Donnersgatan dit man kan gå bland annat för att köra båt i en simulator. I dag arrangerar redarna ett seminarium om forskning och utbildning, i morgon demonstrerar SEKO och på torsdag blir det debatt om sjöfarten i SEKO-tältet.
De nya uppgifterna om sysselsättningen inom sjöfarten som Håkan Friberg presenterade i går kommer från en så kallad klusterstudie som gjorts vid Internationella handelshögskolan i Jönköping. Den visar på sjöfartens stora betydelse, bland annat går drygt 80 procent av allt gods till och från Sverige på fartyg.

220 000 sysselsätts
Inom själva rederinäringen, det vill säga sjöfolk och kontorsanställda, sysselsätts drygt 13 000 personer. Närmare 11 000 av dem arbetar inom de fyra största regionerna, men på femte plats hamnar Gotland med 474 sysselsatta. Närmast efter Gotland följer Lidköpings-, Norrköpings- och Gävleregionerna.
Räknar man in också anställda i hamnarna sysselsätts närmare 20 000 personer, och ligger man till de anställda inom när- och kringliggande omgivningsnäringar (utbildningar, varutransporter, underleverentörer med flera) så visar det sig att cirka 220 000 personer sysselsätts inom svensk sjöfart.
- Det är en ökning med 60 000 personer sedan senaste undersökningen år 2000, förklarade Håkan Friberg.

Seglar i medvind
Andra siffror visar hur svensk sjöfart just nu seglar i medvind. Till exempel är ett 60-tal nybyggen, däribland till Gotlandsbolaget och Wisby Tankers, på gång. Det gäller fartyg för sammanlagt 20 miljarder kronor.
Alltså pågår en omfattande föryngring, något som behövs eftersom medelåldern på de svenska fartygen är 17 vilket är något för högt.
Sedan år 2001 har 100 fartyg fått svensk flagg, och den svenskflaggade handelsflottan består idag av 226 fartyg på sammanlagt 2,4 miljarder dödsviktston. Ser man till den totala svenskkontrollerade handelsflottan rör det sig om 568 fartyg om 9,5 miljoner ton. Däribland finns 216 tankfartyg, 104 bulkfartyg, 89 ro-ro-fartyg och 65 passagerarfärjor.
Dan Sten Olsson, ordförande i redareföreningen och ägare till Stena-koncernen, hade en vision han presenterade ombord på "Gotlandia II" i går:
- Sverige räknar med att inom tio år växa till en av de tio största sjöfartsnationerna i världen, idag ligger vi på femtonde eller sextonde plats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om