Gotland det stora målet
Det finns alltid en anledning att åka till Gotland även om inte alla vet om det - än.
För det är hit de ska, turisterna. Det gäller bara att få dem att förstå det.
- Det är paketeringen och distributionen som saknas. Resten finns, säger Mats Jansson på Gotlands turistförening som har fått i uppdrag av kommunen att locka hit besökarna, helst året runt.
- Arrangörer har fullt upp att jobba med sin produkt och behöver stöd att presentera den.
Med andra ord behövs en hemsida dit folk kan gå in och leta rätt på allt som finns att göra på ön under året.
Pengarna Gotland fått för att lindra följderna när militären drog från ön ska användas. Omställningspengarna tillsammans med en del andra ekonomiska bidrag från EU förväntas ge en del tillsammans med företagen som kan tjäna på det här lite.
Gotland är tango
- Ett par som jag känner var oeniga om semestermålet. Mannen ville åka till Gotland och kvinnan ville dansa tango. En sökning på nätet gav napp: En tangokurs på Gotland, ger Mats Jansson som ett bra exempel.
Det är så här det ska gå till och då behövs en hemsida där alla evenemang och besöksmål finns samlade.
- Det ska kunna fungera som en årskalender där man dag för dag kan se vad som händer. Samtidigt ska man kunna söka omvänt efter speciella händelser.
- Vi borde kunna fylla åtminstone 50 helger med ett innehåll.
Projektet kallas HES, Historieturism och evenemang i samverkan för utvecklad turism. Vikingatid, medeltid och världsarvet är tre områden som ska utvecklas. Idrottsevenemang finns också med.
- Vi ska skapa reseanledningar, säger Mats Jansson som vill lyfta fram allt som händer av intresse på ön och visa upp det klart och tydligt på hemsidan.
Alltid öppet
En annan metod att hitta fler turister bygger på kommunikation och förmånserbjudanden.
- Gotlandsgästerna kan få ett kort och registrerar sig på hemsidan. Då får man tillgång till alla arrangemang, mobiltelefoninformation om Visby och andra förmåner. Det är ett sätt att fånga in till exempel kongressdeltagare, säger Mats Jansson.
Tanken är att fråga ut besökarna om deras intressen, familj och så vidare. Sedan kan turistföreningen återkomma till besökare och erbjuda just det som skulle kunna passa.
- Det är ett sätt att få kunderna tillbaka i andra sammanhang.
Nästa höst, om ett och ett halvt år ska det här vara klart. Tre personer behövs för att driva projektet.
- Största värdet med det här är att visa att Gotland alltid är öppet, inte bara på sommaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!