Gotland card har kostat 800 000

Gratis bussresor och fri entré till museum, bad och golf.En ost ingår liksom cykel i en dag.Det är några av årets erbjudanden på turistkortet Gotland Card.

Bbbbb

Bbbbb

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2010-04-06 04:00
Satsningen med turistkortet Gotland Card kom 2008. Det här är tredje och sista året som turistföreningen kör projektet som ett försök.
- Vi har fått två miljoner att använda under tre år. Hittills har vi gjort av med 800 000 kronor och vi kommer nog inte att göra av med hela summan, säger Mats Jansson, tillförordnad chef för Gotlands turistförening.

Ost eller greenfee
Nytt för i år är att alla som köper kortet kan åka gratis med kollektivtrafiken på Gotland.
Priset för kortet är samma som i fjol. För 325 kronor gäller kortet i tre dagar för vuxna under perioden från mitten av juni till sista augusti.
För ytterligare en hundralapp kan kortet användas i fem dagar av såväl gotlänningar som turister.
Över fyrtio olika företag, arrangemang, museer och liknande lämnar olika erbjudande på korten. Det är allt från fri entré på Gotlands museums olika anläggningar till en gratis ost eller en greenfee på en golfbana.
- Att spela en omgång golf kostar 350 kronor, så de som löser kortet går med 25 kronor i vinst, säger Leif Wictorén som sköter projektet åt turistföreningen som konsult.

"Ganska billigt kort"
Förutom att åka buss gratis och få fri entré till olika besöksmål, är det många företag som också lämnar procent på varor av olika slag.
- Jämfört med Stockholm och Göteborg är vårt kort ganska billigt, säger Leif Wictorén.
Han är ännu inte klar med vilka företagare som ska delta i årets Gotland Card.
- Jag har några kvar som ska lämna besked innan allt är klart.

Kunddatabas
Under förra året såldes drygt 1 000 kort.
Nytt för i år är också registreringen av korten till de olika aktiviteterna.
- Vi är först i landet med att använda en mobiltelefon som läser av kortet, berättar Leif Wictorén.
När en kund använder kortet, skickas informationen vidare till en kunddatabas. Utifrån den informationen kan turistföreningen se vilka aktiviteter som folk föredrar, kartlägga turisterna.
- Det går också att kommunicera med kunderna efteråt, berättar Mats Jansson.
För företagen som är med på kortet innebär det här att man får vara med i den broschyr som följer med kortet.
- De får gratis annonsplats både där och på flera stora hemsidor, säger Leif Wictorén.

Lockar kunder
De företag som erbjuder fri entré till sin verksamhet, får tillbaka en del av summan efter säsongens slut. Samma gäller för kollektivtrafiken på Gotland.
- Vi läser av hur många som utnyttjat kortet på deras anläggning och ersätter dem för en del av biljetterna, säger Leif Wictorén.
Affärer och restauranger som delar ut olika rabatter får inte tillbaka någon ersättning, men har en chans att locka till sig fler kunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om