Gothems skoltroll följde med till Fole
Det blev ensamt för Skoltrollet i Gothem när skolans möbler och böcker packades ihop i en hast och flyttades med barnen till Fole skola. Men ett par veckor in på höstterminen fick barnen i 2-3:an ett brev från honom: "Kul att ni har hittat en ny skola. Får jag bo här?"
Nära naturen. Gothem hade en idyllisk skolgård invid kyrkan. Men i Fole finns Gotlands största skolgård och här finns också en dunge med ett spännande stenröse. Här finns det ormar, berättar barnen.Foto: ROLF JÖNSSON
Foto: Rolf Jönsson
I Gothem hade protesterna mot skolnedläggningen tystnat. Vid den allra sista skolstarten i Gothem, var det uppenbart att det inte var någon idé att skjuta på nedläggningen. Då fanns det bara 32 barn på skolgården. I år skulle det bara ha funnits ett 20-tal elever kvar. Därför drev lärarlaget på för att nedläggningen skulle genomföras ett år tidigare än planerat.
Visst finns det ett vemod bland både barn och lärare när de tänker tillbaks på den gamla skolan i Gothem. Det var en speciell skola, där små och stora barn lekte tillsammans. Och de minsta Gothemsbarnen tycker att det är lite konstigt att det inte är någon skola i Gothem när själva huset står kvar. Men det som fanns inuti skolan, det försvann inte.
Det var inte bara lärare, elever, möbler och kartonger med böcker och materiel som flyttades över till Fole. Skolkulturen med några av dess rutiner och traditioner kunde också följa med.
Skoltrollet från Gothem är bara ett av flera exempel på det.
- Även om Gothem är en försvinnande liten del i Fole skola så är vi ändå väldigt jämspelta, förklarar Carina Lindby, som kom från Gothem, men som nu är pedagogisk samordnare i Fole skola.
Gothem skola tog också med sig promenadkäppen och de regelbundna promenaderna till Fole. Och kanske kommer också den gamla skolklockan att flyttas hit. Den tyckte Gothemseleverna om.
"Man får träffa fler folk"
Bara några veckor in på terminen tycker både lärare och elever att Gothem och Fole skolor har blivit ett. Ingen tänker längre på att barnen kommer från två olika skolor, utan Fole skola har bara blivit en mycket större skola med fler lärare och större klasser.
- Det är bra att man får träffa fler folk, tycker Oscar Eriksson som går i fyran.
Han och Herman Edmundson var de enda killarna i Fole-klassen förut, men nu har de sällskap av tre nya killar från Gothem och Vallstena.
Och Jack Åkerblom Jansson och Joel Lasseson, som gick i ettan i Gothem, men som nu går tvåan i Fole, är också nöjda med att ha fler kompisar omkring sig. När de ska räkna upp alla sina nya kompisar får de hålla på en god stund.
Barnen från Fole och Gothem började träffas redan i våras och några av dem blev goda vänner direkt och har sedan hållit kontakt med varanadra under sommaren.
Måste rätta sig i ledet
Det finns fler vinster med att ha fler barn i klassrummet.
Carina Lindby tycker att de pedagogiska förutsättningarna växer med skolan. Grupparbeten har blivit mer meningsfulla.
I en Gothemsklass med två elever gick det ju inte att forma gruppen på mer än ett sätt. I Gothem märkte man också att barnen hade svårt att inordna sig i en grupp, men det gick fort att ställa om när de kom till Fole.
- Här måste de inrätta sig i ledet och det har de gjort, säger Annki Hultman.
- Gruppen sätter press på gruppen. Och tillsammans med andra barn så märker man att de leker på ett annat sätt. Här blommar fantasilekarna. I Gothem hade de ingen att fantisera tillsammans med, säger Carina Lindby.
Bättre diskussioner
Också för lärarna blev flytten en kick. I Gothem var de ett sammansvetsat gäng som utbytte idéer över klassgränserna. Idag finns det fler på skolan som har samma arbetsuppgifter som de själva.
- I Gothem var vi som en liten familj som hörde ihop, här har vi inte samma närhet till varandra, men arbetsmässigt blir det roligare diskussioner här i Fole, säger Carina och hon får medhåll från sina Gothemskollegor:
- Jag var ensam i mitt jobb på fritids och i idrotten i Gothem skola. Nu har jag fler att tala med inom min egen kategori och vi kan nyttja varandras kunskaper, säger Annki Hultman.
Fick packa själva
Med en blick i backspegeln tycker de gamla Gothemslärarna att det enda som hittills inte har fungerat var hur den praktiska flytten organiserades.
- Lite mer uppbackning från förvaltningen skulle man ha önskat sig, säger Carina Lindby.
Eftersom beslutet om nedläggning kom så sent som i mars, blev det bråttom att packa ihop skolan och Gothemslärarna fick ägna stora delar av förra terminen åt att packa, sortera och kasta.
Den allra sista dagen i Gothem kom projektledaren från barn- och utbildningsförvaltningen ut och berättade att de inte hade behövt göra hela jobbet själva, men då var det redan gjort.
Skolan vann
De skolor som nu står i tur för nedläggning ska inte behöva gå igenom samma process. Lärarlaget från Gothem har blivit inkallade till förvaltningen för att berätta om sina erfarenheter.
Sammantaget är erfarenheterna ändå mest goda:
- Gothem förlorade på nedläggningen, men skolan har vunnit på det här, summerar Annki och Carina.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!