Beenish Iftikhar hade bestämt sig. Efter många om och men skulle hon göra hårförlängning, en så kallad sy-in. Det innebär att det egna håret flätas i små inbakade flätor, sedan sys löshår in i flätorna. Det är en skonsam behandling som inte innehåller några kemikalier och innebär minimalt slitage på det egna håret. Men för Beenish Iftikhar blev det inte riktigt så.
– Jag ville bara gråta. Det är den värsta smärtan jag någonsin upplevt, säger hon.
Beenish Iftikhar tog kontakt med salongen två månader innan behandlingen skulle äga rum. Hon var orolig att det skulle göra ont, och kvinnan som skulle utföra jobbet försäkrade henne om att de skulle göra sitt bästa för att det inte skulle orsaka smärta. Anledningen till att Beenish Iftikhar var extra noggrann med att allt skulle gå rätt till är att hon lider av hypotyreos – en kronisk sjukdom som orsakar underproduktion av hormon från sköldkörteln. Ett av många symptom är håravfall. Beenish Iftikhar hade under en längre tid utvecklat dåligt självförtroende på grund av att hennes hår blev tunnare och tunnare, och till slut landade hon i beslutet att skaffa syntetiskt hår.
– För fyra år sedan började jag tappa mitt hår. Det var jättejobbigt, för jag hade så fint hår innan. När jag bokade besöket sa jag att jag ville att det skulle se så naturligt ut som möjligt, jag ville inte att det skulle se ut som en peruk. Och hon försäkrade mig om att de skulle göra allt för att det inte skulle göra ont samtidigt som det skulle se äkta ut, säger hon.
Så kom dagen för besöket. Beenish Iftikhar och hennes man Shaker Balout begav sig till salongen i Stockholm. Där möttes de inte av kvinnan som Beenish haft kontakt med i två månader, utan en helt annan frisör som varken pratade svenska eller visste varför hon var där.
– Jag försökte förklara på engelska varför jag var där. Jag ville berätta om min sjukdom för att hon skulle vara extra försiktig, men det var svårt. Jag ringde kvinnan som jag hade haft kontakt med, då visade det sig att hon var i London. Men hon försäkrade mig om att den här andra frisören skulle göra det lika bra.
När Beenish Iftikhar väl slog sig ner i stolen kändes det inte rätt. Kvinnan drog så hårt i hennes hår att hon kände tårarna bränna. Frisören tyckte att det var underhållande, "Du har gjort min dag", skrattade hon när behandlingen var över.
– Så fort det var klart såg jag att det inte blivit som jag väntat mig. Det såg verkligen ut som en peruk. I pannan hade det lyft, så man såg mitt riktiga hår under. Jag klagade, och fick komma tillbaka ganska snabbt och göra om det. Men jag ville bara att de skulle ta bort det egentligen, för det gjorde så ont.
Men personalen på salongen insisterade på att rätta till sitt misstag, och enligt Beenish Iftikhar blev resultatet detsamma. Och smärtan avtog inte. Hon kunde inte sova på fyra dagar, och var fjärde timme svalde hon en ny värktablett. Till slut hjälpte hennes man henne att ta ut allt syntetiskt hår.
Behandlingen kostade 4200 kronor. Beenish Iftikhar försökte komma överens med salongen om att få i alla fall en del av summan tillbaka, men de vägrade. Nu har hon anmält dem till Allmänna Reklamationsnämnden.
– Just nu bryr jag mig inte ens om pengarna längre. Jag borde kollat upp salongen mer noggrant innan, det var mitt fel. Men ingen ska behöva uppleva den här smärtan. Det är det värsta jag har varit med om.
Helagotland har varit i kontakt med salongen, som säger att de framfört sina synpunkter till ARN och inte vill uttala sig vidare i ärendet.