Gustaf Hoffstedt skrev en motion om färjepriserna i september i fjol. Där skjuter han in sig på kravet på lågsvavligt bränsle och hoppas att biljettpriserna på Destination Gotlands färjor ska kunna hållas nere om det miljökravet stryks.
- Det är en obekväm ståndpunkt, men jag tror att den lilla miljömässiga vinst man gör med lågsvavligt bränsle inte uppvägs av den stora ekonomiska förlust det innebär för gotlänningarna, säger Gustaf Hoffstedt.
Inget hemligt spel
Landshövding Cecilia Schelin Seidegård varnar för att biljettpriserna på Gotlandsfärjorna påverkar framtiden på ön starkt.
- Det håller på att bli orimligt dyrt, priset har gått upp väldigt mycket procentuellt sätt. Det är klart att prisbilden för att åka till Gotland och stanna på ön är viktig för stora grupper som vill åka hit på semester. Vi måste alla hjälpas åt att tala om för både staten och Gotlandsbolaget hur viktiga priserna är, säger landshövdingen.
Spelet om Gotlandstrafiken pågår inte bara då trafikavtalet förhandlas.
- Men det pågår inget hemligt spel i kulisserna, det tror jag inte att det gör, säger Cecilia Schelin Seidegård.
Bra kontakt
I veckan träffas dock flera tunga gotlandspolitiker för att prata färjeförbindelse.
Regionrådet Åke Svensson (S) får beröm från oväntat håll.
- Han har en bra kontakt med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. På sista raden är det trots allt regeringen som bestämmer och Åke Svensson har en bra relation med henne, säger Gustaf Hoffstedt.
De två gotländska riksdagsledamöterna Christer Engelhardt (S) och Gustaf Hoffstedt (M) diskuterar också frågan regelbundet.