Gegga och sol på årets GGN

Solen strålar över förare och publik under årets GGN. Oron för en alltför torr och därmed farlig bana tycks ha varit obefogad. Mindre skador och mindre fylla än på många år, enligt sjukvårdare och polis på plats.

En enduroförare med nackskada tas om hand av sjukvårdspersonal vid "hästskon".

En enduroförare med nackskada tas om hand av sjukvårdspersonal vid "hästskon".

Foto: Mona Staflin

Gotland2012-11-03 12:51

Klockan 11:20 vid "hästskon" gav Tobias Engström, en av tre patrullerande poliser vid GGN, en lägesrapport från årets tillställning.

-Det är väligt lugnt i år. Det verkar vara ordning och reda överallt. Det brukar alltid vara några vid hästskon som dricker för mycket, men i år är det väldigt städat.

Under morgonen genomförde även polisen en nykterhetskontroll i Västerhejde och det brukar alltid vara någon besökare på väg till GGN som fastnar i kontrollen, men inte den här gången. 211 förare kontrollerades, samtliga utan anmärkning.

Tobias Engström tror också att organisationen bakom GGN blir allt bättre för varje år, vilket minskar både stök och olyckor.

Vid hästskon står också sjukvårdare beredda att rycka ut om någon skadas. En kvinna sitter med ett lindat knä efter att ha fallit i backen innan hästskon. På ryggen har hon en rosa skylt där det står: "Jag är nybörjare". Hon har kört lite cross, men aldrig deltagit i GGN förut.

GGN är ju ganska farligt, varför är du med?

-Det är en utmaning! säger hon och berättar att hon föll i backen och fick bäras av sjukvårdare från banan.

I samma stund som kvinnan hämtas av sjukvårdare för att köras vidare kommer en man med nackskada buren på bår till den väntande ambulansen och kvinnan med knät är borta innan undertecknad hinner få hennes namn. Mannen på båren är fixerad med krage och fötterna har tejpats ihop med silvertejp.

Jörgen Gustafsson, sjuktransportförare, har varit med vid GGN de senaste fem åren.

-Det har varit väldigt lite skador hittills. Det där är den värsta hittills, säger han och pekar mot mannen på båren. Det är femte året jag kör och så här lindrigt med skador har det aldrig varit, säger han innan han drar igen dörren och försvinner iväg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om