GB: Ledningen talar ut

Under en presskonferens på onsdagen berättade Gotlandsbåten att man inte kommer att hjälpa till med ombokningar för sina passagerare.

Foto:

Gotland2014-06-26 07:16

Presskonferensen hölls i Gotlandsbåtens kontor i Visby hamn, och från bolagets sida fanns marknadschefen Julia Bendelin, ombord- och personalchefen Anja Smittsarve samt styrelseledamoten Eva Werkelin på plats.

– Gotlandsbåtens styrelse har vid möten under gårdagskvällen och på morgonen i dag beslutat att vi kommer att återbetala pengarna till de passagerare som bokat resa med oss. Däremot kommer vi inte hjälpa till att omboka resan och vi kommer inte heller att betala någon mellanskillnad, berättade Julia Bendelin.

Det finns ännu ingen prognos för när fartyget kan lämna Grekland, och enligt Julia Bendelin är det en nyligen utbruten strejk som sätter käppar i hjulet i nuläget.

– Vi fick reda på strejken i morse, och den innebär att besiktningspersonalen inte ens får kliva ombord på båten, säger hon.

Enligt Eva Werkelin står man näst på tur för att bli klassad, och så fort strejken är avblåst väntar det stabilitetstest som dragit ut på tiden. Bolaget väljer dock att även fortsättningsvis hålla bokningen stängd för hela sommaren.

– Vi har på intet sätt gett upp, men vi vågar inte chansa mer. Däför säger vi inget datum när båten ska vara på plats, säger Eva Werkelin.

Västervikstidningen rapporterade under onsdagen att de varit i kontakt med besiktningsföretaget Rina och att båten enligt dem ska vara långt ifrån klar. Det tillbakavisar dock både Eva Werkelin och Julia Bendelin.

– Jag vet inte alls vart de fått sina uppgifter ifrån. Vi har varit i kontakt med Rina, och de säger själva att de varken kan eller får berätta om fartygen för varken privatpersoner eller press. De uppgifter som Västervikstidningen skrivit om är redan åtgärdade, och vi står näst på tur för klassning, säger Bendelin.

De säger att de är medvetna om att problemen med Gotlandsbåten kan skada Gotlands varumärke och turism.

– Förtroendekapitalet för oss är säkert förbrukat hos vissa. Vi är extremt ledsna för det som uppstått och vi hoppas att de som tänkt åka till Gotland väljer att göra det igen, säger Julia Bendelin.

– Just varumärket Gotland är något jag brinner otroligt mycket för, och det smärtar mig djupt att vi inte köra passagerarna till Gotland med vår egen båt.

Finns det någon strategi för hur ni ska bygga upp varumärket igen?

– Det här beslutet är fattat för några timmar sedan, så det är svårt att tänka på det just nu. Men vi hoppas ju att folk väljer att åka med oss när det finns en båt på plats som de kan se och ta på.

Även om bolaget i dagsläget inte kan säga ett datum för trafikstart finns ännu en förhoppning om att kunna sätta igång i sommar. Hur länge man kan vänta innan man ställer in hela säsongen kan man dock inte svara på.

Ser ni det som hänt som ett misslyckande?

– Det känns inte som ett misslyckande. Vi är hoppfulla och vi är ju så nära. Alla anställda har gjort ett otroligt jobb och ännu är glöden inte släckt, säger Eva Werkelin.

– Men klart det är tufft, det ska jag inte ljuga om. Vi har fått skjuta upp vår egen julafton på obestämd tid, och det känns otroligt jobbigt, fortsätter Julia Bendelin.

Mediabevakningen av bolaget har den senaste tiden även spridit sig nationellt, och i Aftonbladet uttalade sig styrelseordföranden Pigge Werkelin för någon dag sedan fartygets försening. Han sade att bolaget haft mycket otur, men att det även varit "rent sabotage".

Vad säger ni om Pigges uttalande om att ni utsatts för sabotage?

– Jag kan inte bekräfta att han sagt så. Det får någonstans stå för honom i så fall. Jag vill själv inte kalla det för sabotage, men det har hänt mycket konstiga saker nere i Pireus, säger Julia Bendelin.

Ni säger att ni haft mycket otur, men vad är Gotlandsbåtens eget ansvar i det här?

– Vi är ett nystartat bolag som satsat både själ och pengar i det här. Vi känner att vi gjort allt i vår makt, men tyvärr har vi inte kapitalet som krävs för att lösa det här för alla passagerare. Vi är jätteledsna och kommer att betala tillbaka pengarna till de som köpt biljett, säger Eva Werkelin.

I helagotland.ses debattforum höjs många kritiska röster mot Gotlandsbåten, men enligt Julia Bendelin har man även fått ett stort stöd.

– Både företagare här på Gotland och privatpersoner har visat ett enormt stöd för oss. Det känns helt fantastiskt och är helt avgörande för oss i staben. Ibland glömmer man dock bort att ta åt sig, eftersom de arga rösterna hörs mer.

– Senast i dag fick jag till exempel ett stöttande brev från Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen.

Julia Bendelin tar upp en konkret detalj som nämnts i debattforumen som gjort henne irriterad.

– Det finns de som skrivit att "det här borde ni ju förstått när ni har att göra med greker". Det gör mig oerhört upprörd och jag förstår inte alls den mentaliteten. Grekland är tillsammans med Norge och USA de största nationerna inom sjöfart. De höll på med båtar medan vi fortfarande höll på att knacka sten, säger hon.

När de gäller bolagets anställda garanterar ledningen att deras löner kommer att betalas ut som vanligt trots att båten står still i Grekland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om