Gotlandsbåten blev tidigt anmält till Konsumentverket (KV) av Peter Wennblad som menade att de agerat felaktigt mot sina kunder. KV bad Gotlandsbåten komma in med svar på några frågor, dessutom menade KV att bolaget skulle ändra informationen på sin hemsida. Under tisdagen avslöjade Helagotland.se att Gotlandsbåten inte kommer att behöva ersätta kunder som blivit drabbade efter att det blev klart att m/v Västervik inte skulle anlända sommaren 2014.
– Vi avvaktar att uttala oss innan vi fått svar från Konsumentverket, säger Julia Bendelin, marknadschef på Gotlandsbåten.
Uppgifterna som Helagotland.se fått fram var dock oväntade för Gotlandsbåten.
– Det hade vi väl inte väntat oss. Men vår jurist hade slagit fast att det var på så sätt som det fungerade. Sedan återstår det att se om det blir en fällande dom i marknadsdomstolen, säger Niclas Bylund, it- och distrubutionschef på Gotlandsbåten.
Om en eventuell dom i marknadsdomstolen skulle gå emot Gotlandsbåten får bolaget ett åläggande förenat med ett vite – åläggandet gäller dock från datumet för domen.