Gamla färjan tas åter i trafik
Den nya snabbfärjan HSC Gotlandia II som drabbades av en brand under måndagen togs under tisdagen ur drift.- Vi måste göra en ordentlig undersökning och utreda varför bultarna till bränsleventilen gick av, säger Per-Erling Evensen vid Destination Gotland.
Brand i bränsleventil
Det var under måndagsförmiddagen som en brand bröt ut i maskinrummet på den nya snabbfärjan. Då hade färjan precis lämnat Nynäshamn för färd mot Visby. Fartyget vände tillbaka mot Nynäshamn men behövde aldrig gå in till kajen.
Branden orsakades av att en bränsleventil till en av fartygets maskiner hade lossnat. Branden kunde snabbt släckas och färden mot Gotland återupptogs. Fartyget kom till Visby cirka en och en halv timme efter utsatt tid.
Under kvällen fortsatte fartyget att gå på tre maskiner och under tiden jobbade tekniker från maskintillverkaren med att utreda felet.
Bakslag
I måndags trodde Destination Gotland att alla fyra maskiner skulle fungera under tisdagen och att fartyget då skulle fungera fullt ut. Istället blev det tvärtom. Tidigt på tisdagsmorgonen tog Destination Gotland beslutet att den nya snabbfärjan skulle tas ur trafik.
- Vi tog beslutet att ta HSC Gotlandia II ur trafik mellan klockan halv sju och sju på tisdagsmorgonen. Det var olyckligt att det var vid en tid då många passagerare redan hade gått ombord och börjat äta frukost, båten skulle ju gå från Visby fem över sju.
- Men vi var tvungna att göra det, eftersom teknikerna inte hade kommit tillrätta med problemet, säger Per-Erling Evensen vid Destination Gotland.
De passagerare som skulle resa med den nya snabbfärjan under tisdagen bokades om till den vanliga färjan. Alla passagerare kunde bokas om till nästföljande tur.
Under gårdagen togs också beslutet att sätta den gamla snabbfärjan, HSC Gotlandia, i trafik. Hon hade körts upp till varvet i Fårösund under måndagen så det blev mindre än ett dygn för den gamla snabbfärjan i Fårösund.
Under tisdagen kördes hon tillbaka till Visby och under kvällen återställde man henne för trafik. Bland annat flyttades en del datorer och annan teknisk utrustning över från den nya snabbfärjan till den gamla snabbfärjan.
Den gamla snabbfärjan kommer att vara i trafik från och med i dag, onsdag, och alltså ersätta den nya snabbfärjan.
- Nu ska vi göra en ordentlig undersökning av maskinerna på den nya snabbfärjan, säger Per-Erling Evensen. Tre personer från maskintillverkaren jobbar redan med problemet och vi väntar hit ytterligare några stycken.
Oljedimma
När branden i maskinrummet startade var det en bränsleventil till en av maskinerna som hade lossnat. Det bildades ett övertryck och en oljedimma antändes. På tisdagen visste man att bultarna till bränsleventilen hade gått av, men man visste inte varför.
Det finns också, enligt den tekniske chefen Anders Larsson, flera andra frågetecken kring bränsleventilen.
När den nya snabbfärjan kommer att vara i trafik igen är ännu oklart. Destination Gotland räknar med att det tar minst en vecka innan man bestämmer när hon ska sättas i trafik igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!