Fungerande kölvakt hade räddat Zandy

Med en fungerande kölvakt ombord hade olyckan med fiskefartyget Zandy kunnat undvikas, säger Sjöfartsinspektionen i sin rapport om olyckan den 7 januari.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2008-03-14 04:00
En kölvakt är ett automatiskt larm som varnar vid onormalt hög vattennivå i lastrum och maskinrum. Zandy hade en kölvakt, men den var ur funktion. Därmed fanns inget som varnade om läckage i maskinrummet.
Olyckan inträffade på eftermiddagen den 7 januari, när Zandy var på väg in till Trelleborg efter att ha fiskat torsk. Fångsten var stuvad i lådor, korgar och bingar på däck, och torskgarnen förvarades i tre stora bingar akterut på arbetsdäck. Fångsten var god, 1 800- 2 000 kg torsk, men den tidigare ägaren har för Sjöfartsinspektionen uppgett han vid ett tillfälle haft 5-6 ton fisk ombord.
Inget onormalt inträffade under resan, förr klockan 16.06 då Zandy fick 25-30 graders slagsida som aldrig rätades upp. Hon fortsatte att kantra och på mindre än tio sekunder låg fartyget på sidan.
Då två ombord, gotlänningarna Per Olsson och Thorgrim Christiansson, sjösatte räddningsflotten. Klockan 16.35 plockades de upp av räddningshelikopter och var i land en kvart senare.

Sex timmar
Sjöfartsinspektionen tror inte att förskjutning i lasten orsakade olyckan. Man konstaterar i rapporten att ingen av de ombord hade varit i maskinrummet de senaste 6-7 timmarna före olyckan, och det fanns därför gott om tid för ett begränsat läckage för att ge den mängd vatten som krävs för att äventyra stabiliteten.
Sjöfartsinspektionens rekommendation efter olyckan är, att fartyg som inte har kontinuerlig tillsyn av maskinrummet utrustas med kölvakt som fungerar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om