Lyktan av rispapper fungerar som en varmluftsballong där en brinnande bit vax värmer luften inuti. Från och med 1 november blev det fritt fram att släppa upp så många som 50 lyktor utan att söka tillstånd.
- Det är bara om man vill släppa upp fler som det krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Och är man inom en radie av tio kilometer från en flygplats så måste man alltid kontakta den oavsett, säger Katarina Leijonberg, flygtrafiktjänstinspektör vid Transportstyrelsen.
Det innebär att stora delar av Visby omfattas av detta.
Khom Loy kan utgöra en fara för flyget, menar Per Kjellander, chef för operativ support inom flygledning på Luftfartsverket.
- Ja, det finns en potentiell risk. Lyktorna kan sugas in i planens motorer och orsaka skada under in- och utflygning.
Även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) höjer ett varningens finger.
- Skickar man upp något som brinner så har man ju ett ansvar. Tänk efter åt vilket håll det blåser, om lyktan kan krocka eller fastna i något. Den är fin, men helt ofarlig är den inte, säger Anders Lundberg, brandingenjör på MSB.
I Norge kan ljuslyktorna bli förbjudna under nästa år på grund av brandrisken, enligt NTB.