Från Brio till prio på familjen
Leksaksaffären Brio på Skarphäll upphör. Efter nära sex år vill butiksägaren Fredrik Liljeborg göra något annat och satsa på familjen.
- Nej, det är så här att jag har hållit på i knappt sex år och känner att det är dags för något nytt. En av de stora anledningarna är att få mer tid över för familj och tid för något annat. Sedan är det klart att det är svårt att få det att gå runt, det är inget att sticka under stol med.
Hör beslutet ihop med lågkonjunkturen?
- Jo, man känner alltid av konjunktursvängningarna. Så har det varit hela tiden. Till exempel 2005, när det var högkonjunktur, sålde vi bra. Självklart har vi märkt av finanskrisen under andra hälften av 2008. All handel följer ju konjunkturen.
Fredrik Liljeborg fortsätter:
- Leksaker är en svår bransch, idag finns de överallt. På bensinmacken, i livsmedelsbutiken och i elektronikaffären. Och lågpriskedjorna som har femtio procent av sin butiksyta vid jul med leksaker. Då är det svårt att konkurrera med att sälja kvalitetsvaror. Men tyvärr är det det som konsumenten eftefrågar. Det ska vara billigt.
Nu upphör butiken helt och någon ny leksaksaffär är inte på gång i lokalerna. Det är fortfarande oklart vad som flyttar in, berättar Fredrik Liljeborg.
- Man måste ha bredden och det är svårt hålla bredd med alla nya leksaker som kommer. Vi har uppåt 4 000 olika artiklar och det är inte tillräckligt brett ändå. För att ha en leksaksaffär måste man ha bättre marginaler, ett bredare sortiment och ett större kundunderlag, sammanfattar Fredrik Liljeborg.
Vad ska du göra nu?
- Ta det lugnt och vara pappaledig. Prioritera familjen.
Från Brio till prio på familjen?
- Precis!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!