"Framtidens sjöfart borde dirigeras från ön"

Framtidens sjöfart på Östersjön kommer att regleras i betydligt större utsträckning och dirigeras som flyget. En verksamhet som då med fördel kan placeras på Gotland. Det menade Gotsams projektledare Åke Fagelberg när Försvarsutskottets s-ledamöter på tisdagen besökte Sjöcentralen i Visby.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2008-06-11 04:00
Gotsamprojektet är ju under avveckling, försöksperioden om sex år förlängdes inte efter årsskiftet. Projektet bestod av en samordning av olika myndigheter för insatser vid allvarliga olyckor och omfattande samhällskriser. Kvar blir ett "Minigotsam" i form av visst fortsatt samarbete mellan inblandade myndigheter.
- Vi bad om en permanentning men fick nej, konstaterar projektledaren Åke Fagelberg.
En avveckling som socialdemokraterna varit kritiska mot och där man också motionerat om en fortsatt verksamhet. I går besökte s-ledamöterna i riksdagens försvarsutskott Sjöcentralen, liksom Gotsam beläget invid Polishuset i Visby, för att få en utvärdering av gjorda erfarenheter av denna unika myndighetssamverkan och en beskrivning av läget för Sjöcentralen.
- Gotsam är ett modernt och effektivt arbetssätt som bryter stuprörstänkandet mellan myndigheterna och ger en bättre krishantering, menar Anders Karlsson, ordförande i Försvarsutskottet. Erfarenheterna av sex års verksamhet har visat att Gotsam genom ett tätt samarbete kan undvika dubbelarbete vid de olika enheterna.

Erfarenheter
Anders Karlsson anser att erfarenheter baserade på samarbetet inom Gotsammodellen till delar kan användas i andra landsdelar.
- En samordning är oerhört viktig, det handlar om enorma resursbesparingar.
Åke Fagelberg sammanfattar Gotsams resultat:
- Jag utgår från att det nu blir bättre krishantering än innan Gotsam men sämre än under.
Sjöcentralen är ju också nedläggningshotad. Anders Karlsson menar dock att det är för tidigt att säga om man inom Försvarsutskottet kommer att arbeta för att denna ska bli kvar på Gotland, han vill avvakta ÖB:s förslag.
Åke Fagelberg är övertygad om att den kraftigt ökande fartygstrafiken i Östersjön kommer att medföra att fartygen kommer att dirigeras mer som flyget görs i dag.
- En större reglering på sjön blir det och en sådan verksamhet borde ligga på Gotland.
Anders Karlsson konstaterar att det handlar om internationella överenskommelser.
- Men det är bra att vi ligger på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om